....s-a împlinit vremea şi împărăţia lui Dumnezeu este aproape! (Matei IV, 17) Fraţi creştini, Domnul nostru Iisus Hristos, după ce a fost botezat în râul Iordan de sfântul Ioan, acesta L-a arătat poporului zicând: "Iată Mieluşelul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii! Apoi însuşi Tatăl Ceresc L-a descoperit zicând: "Acesta este Fiul Meu Cel iubit în care îmi găsesc plăcerea!; iar Duhul Sfânt în chip de porumbel s-a arătat deasupra capului Domnului Hristos. După Sfântul Botez Mântuitorul lumii a mers în pustie unde a stat patruzeci de zile împreună cu fiarele sălbatice şi unde a fost ispitit de satana. De aici s-a arătat iarăşi în lume şi a început să propovăduiască, zicând: "Pocăiţi-vă şi credeţi în Evanghelie! Domnul Iisus Hristos s-a arătat pe Sine pildă de împlinire a pocăinţei, căci a postit patruzeci de zile, rugându-se Tatălui Ceresc să biruiască toate ispitele. Sfântul Ioan Botezătorul în predicile sale mai spunea: "Gătiţi calea Domnului, drepte faceţi cărările Lui, opriţi-vă de la păcate, îndreptaţi-vă, căiţi-vă şi curăţiţi-vă, se apropie Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatele lumii, vine Mesia! Cuvântul, pocăiţi-vă, este trâmbiţa de deşteptare, primul tunet prin care s-a trezit omenirea din iadul păcatelor şi din umbra morţii. Omul care vrea să se pocăiască de păcate trebuie să se oprească hotărât, de a mai păcătui, în primul rând; în al doilea rând, să meargă la biserică şi să se spovedească de toate păcatele sale; al treilea să facă un canon potrivit cu păcatele sale; al patrulea, să se căiască din inimă mereu pentru ce a făcut şi să regrete toată viaţa, iar în al cincilea să se curăţească prin lacrimile vărsate la rugăciune, căci numai aşa se poate apropia de Mielul lui Dumnezeu ca să-L primească prin Taina Sfintei Împărtăşanii. Nu există iertarea păcatelor fără spovedanie la un preot duhovnic iscusit şi fără împlinirea unui canon. Sfântul Ioan spune: "Faceţi fapte vrednice de pocăinţa voastră! Auziţi, fapte vrednice de pocăinţa voastră. Cuvântul "Pocăinţă! era strigătul adresat trufiei din lume, era o chemare adresată cărturarilor şi fariseilor vremii care îngropaseră legea lui Moise şi cuvintele profeţilor în nişte vorbe fără suflet şi în forme fără viaţă. Fariseii şi cărturarii erau robiţi de lux, desfrâu şi risipă. Aceştia ocupaseră scaunul lui Moise şi al profeţilor. Ei erau nişte conducători orbi ai poporului de atunci şi îi vorbeau numai în interesul lor putred, plin de făţărnicie şi fărădelege; de aceea se poticneau şi cădeau în toate păcatele şi viciile. Poporul era împărţit în tabere, o mare parte îşi căuta mângâierea când dădea de necazuri prin vrăji şi ducea jertfe scumpe ca să i se ierte păcatele, însă era fără de folos. Alţii alergau la jocurile de la circ, la luptele dintre oameni şi animale şi făceau o bucurie şi desfătare din aceste drăceşti nelegiuiri. Învăţaţii şi conducătorii de atunci erau orbi şi nu învăţau poporul să se lepede de aceste blestemăţii, fiindcă trăiau cu toţii în acest mare întuneric. În mijlocul acestor amăgiri şi rătăciri, apare Sfântul Ioan Botezătorul, apare Mântuitorul Hristos cu sfinţii apostoli şi strigă acest zguduitor cuvânt: "Pocăiţi-vă!; şi lumea s-a cutremurat. Pocăinţa după cum o predică Sfântul Ioan este o virtute şi o şcoală, care trebuie practicată în toată viaţa omului, e virtutea naşterii şi şcoala smereniei; e lupta morală de a face totdeauna fapte după voia şi legea lui Dumnezeu; este taina care-l renaşte pe om, înnoindu-i botezul cel dintâi, pe care l-a întunecat cu păcatele lui. În casa unde nu se face pocăinţă intră mânia lui Dumnezeu şi securea stă la rădăcina pomilor. De aceea vedem necazuri care mai de care mai grele, fiindcă securea taie şi aruncă la focul suferinţelor pe oameni, până când se pocăiesc. Taie şi aruncă la închisoare, taie şi aruncă la spitale, taie şi aruncă în mizerie, taie şi aruncă pe unii soţi, unii într-o parte şi altul în alta până se pocăiesc, până încetează a mai păcătui, până când se spovedesc şi fac pocăinţă. Cei care nu se pocăiesc nici în aceste suferinţe şi-i ajunge moartea în păcate vor merge şi dincolo în suferinţele iadului pe veci. Să fim cu luare-aminte că securea stă la rădăcina întregului pământ. E gata să taie Dumnezeu toată uscătura şi s-o arunce la foc, e gata să ia foc pământul, căci lumea nu vrea să se pocăiască, nu vrea să se întoarcă la Dumnezeu. Plânsul înăbuşit al pustiului se aude pretutindeni. Cuvântul lui Dumnezeu nu este ascultat, pilda şi predica despre pocăinţă nu vrea să le urmeze nimeni. Lumea se depărtează mereu, şi în loc să se întoarcă la pocăinţă se leapădă de Dumnezeu, scufundându-se din nou în păcate şi în barbarii. Dumnezeu vrea să se lumineze tot globul pământesc şi să-l facă fericit prin Fiul Său, prin învăţătura cea adevărată a Evangheliei, dar oamenii stau ca într-o tristă închisoare. Lumea este robită de păcate şi nu simte grozăvia păcatelor, s-a obişnuit cu plăcerile ticăloase, pierzând libertatea sufletească. Dacă ar fi mai multă voinţă de a scăpa de păcate, ar căuta toate metodele posibile ca să se libereze din această robie, dar nu voieşte nimeni. Ca să ne slujească, de pildă, îmi amintesc de o întâmplare pe care am citit-o mai demult. Într-o temniţă din Germania, un puşcăriaş era condamnat pe viaţă 10 ani la rând a ros la gratia de fier a temniţei cu un mic metal ascuţit, că până la urmă a reuşit să rupă gratia şi să scape în libertate. O, ce mare dar este libertatea de la Dumnezeu, şi cât de mult o doresc cei ce au pierdut-o! Câţi nu stau la puşcărie zece, cincisprezece ani, toată viaţa, pentru nişte păcate, pentru rele, asta este robia păcatelor. "Tot cel ce păcătuieşte este rob al păcatului şi al diavolului, zice Domnul. Să ne gândim câtă răbdare a avut acel om, ca timp de zece ani să frece la gratia aceea de fier. Eu cred că omul stăpânit de patimă, devenit rob al acestei patimi, dacă are răbdare şi mai ales dacă se stăpâneşte de la acea patimă cu pocăinţă sinceră, cu lacrimi fierbinţi, cu rugăciuni şi cu post, dacă se înfrânează de la chefuri cu băuturi alcoolice, dacă strică prietenia cu tovarăşii care-l duc la aceste drumuri păcătoase, nu se poate să nu scape de acea patimă, mai ales dacă se împrieteneşte cu persoane care cunosc bine adevărata credinţă ortodoxă. Vrăjmaşul neamului omenesc este diavolul care a ispitit pe vrăjmaşii noştri Adam şi Eva în rai; el şi astăzi se ţine de capul nostru să ne dezbrace de haina botezului şi să ne golească de toate darurile primite la botez. Ce a zis ispititorul, în grădina Raiului, Evei? "Când veţi mânca din pom vi se vor deschide ochii şi veţi fi ca Dumnezeu, cunoscând binele şi răul? Dar după ce au mâncat au văzut că sunt goi; în loc să fie ca Dumnezeu cum le spusese diavolul, s-au văzut dezbrăcaţi de darurile cereşti, dumnezeieşti şi se ascundeau de Dumnezeu că le era ruşine. Iată ce au văzut Adam şi Eva din acele făgăduinţe ale satanei; au văzut că erau goi. Iată noua cunoştinţă produsă de păcat, care totodată era şi o pedeapsă pentru păcat. Ei dacă nu ştiau că sunt goi, acesta era unul din binele lor de nevinovăţie. Cum li s-au deschis ochii cei trupeşti, li s-au întunecat ochii cei duhovniceşti; ei de acum fugeau să se ascundă de Dumnezeu, de făcătorul şi văzătorul a toate, dar zadarnic. Aşa de repede se întunecă la suflet şi omul care păcătuieşte. Iată mincinosul cum i-a înşelat. Judecaţi singuri ce fel de ştiinţă este aceasta, cât de ticăloasă şi dezgustătoare este ea! Dar ceea ce este şi mai dureros: întunericul acesta care vine în urma păcatului nu îngăduie omului să vadă ceea ce e nevoie pentru el şi pentru sufletul lui, să vadă lămurit cine e făcătorul şi stăpânul soartei lui. Ba nu-i îngăduie să vadă de unde este el, ce valoare mare are sufletul lui şi pentru ce este aici pe pământ. Nu-l lasă necuratul pe om nici să se pregătească de moarte, el se ascunde de ochii lui şi-i ascunde şi moartea care-l pândeşte la tot pasul. Toate acestea ar fi de o mare însemnătate pentru ştiinţa oamenilor, dar tocmai ele sunt acoperite de un mare întuneric din partea demonilor iadului. Toate descoperirile ce s-au făcut în lume, toţi oamenii învăţaţi au descoperit o mulţime de lucruri folositoare lor şi lumii întregi, dar toate acestea sunt numai pentru viaţa aceasta vremelnică, trecătoare; ele vor ajuta la mântuirea numai a acelora care au ajuns să-L cunoască pe Domnul Iisus Hristos, înţelepciunea cea de sus. Numai aceia care au descoperit şi calea mântuirii, calea vieţii veşnice sunt fericiţi. Iată ce spunea un mare învăţat care a făcut multe descoperiri: "Cea mai mare descoperire, cea mai importantă, a fost aceea că am descoperit pe Domnul şi Mântuitorul meu Iisus Hristos; abia acum cunosc rostul meu pe lume, acum ştiu că am un suflet nemuritor şi mă aşteaptă viaţa veşnică! Iată un învăţat care a preţuit mai mult înţelepciunea care vine de sus, descoperită de sfânta Evanghelie de care ne spune Domnul să ascultăm şi să credem în Ea. Dar învăţaţii necredincioşi din toate timpurile au ştiut ei ceva despre originea şi soarta omului? E cu putinţă oare ca acest întuneric să fie firesc omului? Înţeleptul Creator să nu-i fi spus omului de la început menirea lui, să nu-i fi arătat încotro merge şi pe ce cale trebuie să apuce? Care tată pământesc ar face aşa cu fiul său, să-l trimită cale lungă şi să nu-i spună nici locul nici ce să facă pe cale?! Dar cine ne-a lipsit pe noi de această lumină firească şi ne-a afundat în întuneric, cine? Nimeni altul decât diavolul şi păcatul. Păcatul, căci strămoşii noştri Adam şi Eva erau curaţi şi aveau însuşirea prevederii, ei pătrundeau în adâncul lucrurilor; de aceea au fost în stare să pună nume tuturor animalelor, păsărilor şi la toate lucrurile, după o singură privire asupra lor. Astfel de nume au fost puse şi aprobate de însuşi Dumnezeu şi se întrebuinţează şi astăzi fiindcă sunt foarte potrivite. Aceasta au făcut-o ei înainte de înşelăciune, înainte de căderea în păcat; dar după căderea în păcat acelaşi strămoş a orbit sufleteşte încât sărmanul credea că se poate ascunde de Dumnezeu, de Acela care este pretutindeni. Iată deci că păcatul este pricina tuturor relelor din lume. Păcatul este periculos, el vine în om printr-un glas de sirenă care prin cântec omoară, el se naşte în inimă din poftă prin gânduri, în urma ispitei duhului rău şi-l vrăjeşte pe om cu cântecul lui, până ce-l omoară. De la Adam toţi oamenii se zămislesc în păcat, toţi moştenesc păcatul, de aceea toţi gem şi suspină pentru că moştenesc şi otrava păcatului. Unul singur a fost fără de păcat. Acesta este Iisus Hristos Mântuitorul. El vine în lume să mântuiască pe păcătoşi. Păcatul a adus în lume blestemul lui Dumnezeu, Iisus a adus binecuvântarea, păcatul a adus robia, Iisus libertatea. Păcatul a adus neliniştea, mustrarea conştiinţei, păcatul aduce bolile trupului, moartea şi pierderea Împărăţiei cereşti. Păcatul aduce ura şi întunericul, păcatul aduce ruşinea. După formele şi felurile lor, păcatele sunt multe şi nenumărate, dar, după greutatea lor păcatele cele mari se împart în trei grupe: păcate împotriva Duhului Sfânt, păcate strigătoare la cer şi păcatele de moarte. Păcatele împotriva Duhului Sfânt nu se iartă nici pe pământ, nici în cer, pentru că sunt făcute împotriva Adevărului şi a Darului Duhului Sfânt. Cei ce se luptă împotriva Adevărului şi pun minciuna ca adevăr, cei ce cad în deznădejde şi cei ce se încred prea tare în bunătatea lui Dumnezeu şi fac păcate trăind în necredinţă şi nepăsare, ca şi cei ce se leapădă de dreapta credinţă ortodoxă, aceştia au terminat-o cu iertarea. Iar dacă mor în astfel de păcate nu le sunt primite nici slujbele, nici pomenile care li se fac după moarte. Păcatele strigătoare la cer sunt: uciderea, oprirea plăţii lucrătorilor, a slujitorilor, a servitorilor, asuprirea văduvelor şi orfanilor, batjocorirea şi asuprirea părinţilor. Sodomia şi toate păcatele trupeşti făcute în multe feluri în afara firii înnebunesc şi îmbolnăvesc pe oameni. Din cauza acestor păcate şi a altora asemenea, vine mânia lui Dumnezeu peste oamenii neascultării. Aşa ajung oameni mulţi la despărţire şi se ruinează toată familia. Păcatele cele de moarte, care sunt tot atât de grele, sunt acestea: primul păcat care l-a făcut întâi diavolul, adică mândria, fala cea lumească, trufia, fariseismul; al doilea iubirea de bani, prin care mulţi s-au vândut diavolului, cumpărând pe duhul cel necurat ca să-i îmbogăţească al treilea desfrânarea; al patrulea lăcomia, beţia; al cincilea pizma sau invidia; al şaselea mânia; al şaptelea lenea sau trândăvia. Aceste păcate nu se iartă fără spovedanie şi fără canon. Canonul trebuie dat de duhovnic atunci când se face spovedania. Să ştim că nu primim iertare fără o pocăinţă serioasă, căci una este să păcătuieşti şi alta este să greşeşti. Greşelile se iartă prin rugăciuni puternice cu lacrimi; de aceea zicem în Tatăl nostru, "şi iartă nouă greşalele noastre, nu păcatele noastre. Greşelile se mai iartă şi prin fapte bune, prin metanii şi prin milostenii, prin împlinirea în ce spune în Tatăl nostru: "...şi ne iartă nouă greşalele noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri... Când am fost botezaţi ni s-au iertat păcatele strămoşeşti de la Adam şi Eva şi am fost curaţi până la etatea de şapte ani, iar de la şapte ani în sus, orice păcat am făcut, dacă nu-l spovedim şi nu primim canon, acel păcat nu s-a iertat, se află scris în catastiful diavolilor. De aceea ne-a lăsat Domnul Hristos sfânta taină a spovedaniei cu pocăinţă, ca să reînnoim botezul pe care l-am primit în copilărie. Această baie curăţitoare spală, nimiceşte şi stinge păcatul, cum stinge apa focul şi cum spală toate murdăriile. Să nu ascundem nimic la sfânta spovedanie, oricât ar fi de greu păcatul, ca duhovnicul să ştie ce canon să dea. Primejdia păcatului cu atât este mai mare, cu cât omul nu-şi dă seama de otrava lui, fiindcă la început păcatul este dulce ca mierea, dar pe urmă e amar ca fierea şi te ucide. De aceea omul care păcătuieşte mult, orbeşte, surzeşte, acesta moare în dulceaţa păcatelor întocmai ca cei îmbătaţi de mirosul florilor de crin. Pe astfel de suflete greu le trezeşti ca să se întoarcă la viaţa cea nouă, să se curăţească prin focul pocăinţei. Ele se înrăiesc, se răzvrătesc pe cei ce le vorbesc despre pocăinţă. Aceştia ar fi în stare să răstignească pe cei ce le vorbesc despre spovedanie şi pocăinţă. Aceasta este lumea de acum, nu se îndură de dulceaţa păcatului, şi foarte mulţi au murit îmbătaţi de aceste rele. Îmi amintesc un caz: un bărbat s-a dus după obicei la o femeie cu care era combinat mai demult, trăind în desfrânare; fiind bolnav de inimă, a murit nenorocitul acolo; cu multă ruşine l-a luat soţia lui să-l îngroape. Şi multe de felul acesta pe care le mai ştiţi şi dumneavoastră. Se face omul de râsul lumii, de râsul demonilor şi al vrăjmaşilor văzuţi şi nevăzuţi. De aceea sunt bisericile goale, temniţele şi tribunalele pline, războaiele şi toate nelegiuirile, din cauza răzvrătirii omului împotriva adevărului. Tot pământul se răzvrăteşte împotriva lui Dumnezeu, pentru că tot pământul păcătuieşte. Oamenii beau păcatul ca apa, preferă să se tăvălească în mocirla păcatelor ca porcii, decât să umble în căile adevărului. Păcatul este foarte periculos şi pentru faptul că se întinde repede, se înmulţeşte întocmai ca microbii sau ca sămânţa de buruiană o singură sămânţă este de ajuns într-o grădină şi în curând umple totul. Aşa de repede se răspândeşte şi neghina diavolului, sămânţa păcatului. Păcatul prinde rădăcini foarte uşor în inima omului chiar de la cea mai fragedă vârstă. Sunt copilaşi care nu ştiu Tatăl nostru, Tatăl Cel ceresc care ne hrăneşte cu de toate, dar câte vorbe urâte le ies din gură, o iau la întrecere cu cei mari. Sunt copii care cad în desfrânare, alţii şi-au omorât părinţii. Iată isprăvile diavolului, iată bucuria demonilor, tot prăpădul şi toată nenorocirea o aduce pe faţa pământului, păcatul. Un credincios a întrebat pe duhovnicul său: "Cum aş putea, părinte, să scap de murdăria păcatelor? Şi duhovnicul îi dădu pilda aceasta: "Ai văzut, fiule, cărbunele cât este de negru, poţi să-l speli pe deasupra cu orice fel de săpun, el tot negru rămâne, când însă îl bagi în foc el îşi pierde negreala. Aşa e, dragul meu, şi cu murdăria păcatelor. "Cum părinte?, a întrebat creştinul. Părintele răspunse: "Ca să scăpăm de murdăria păcatelor trebuie să ne lăsăm sufletul şi trupul cuprinse de focul pocăinţei, suferinţa postului, a metaniilor, durerilor şi ostenelilor de tot felul, lacrimi cu căinţă, acestea ne vor pregăti şi curăţi, ne vor înroşi negreala păcatelor de pe sufletul şi trupul nostru şi ne vor înflăcăra, făcându-ne ca un jăratec şi vrednici de a primi Sfântul Trup şi Sânge al Mielului lui Dumnezeu. Numai aşa sufletul se albeşte şi se înfrumuseţează. Creştinul mulţumi părintelui şi luă hotărârea să-i urmeze sfatul. Canonul dat la sfânta spovedanie de un părinte iscusit are o mare valoare pentru iertarea păcatelor. Să ne intre adânc la suflet aceste cuvinte şi să începem cât mai serios să reparăm trecutul nostru, să ne împăcăm cu Dumnezeu ca să fim gata în toată clipa de plecarea noastră în veşnicie, fiindcă nu ştim ziua şi ceasul când ne va chema Stăpânul să dăm socoteală de toată avuţia pe care ne-a dat-o în primire şi noi am cheltuit-o în lumea aceasta fie la bune, fie la rele. Rugăciune Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, Cel proslăvit şi propovăduit şi arătat de Sfântul Ioan Botezătorul, Tu eşti Mielul lui Dumnezeu care ai venit să ridici păcatele lumii, să vină şi peste poporul acesta lumina Ta cea mare, care a venit şi peste cei din ţinutul Zabulonului şi Neftalimului, care şedeau în întuneric şi în umbra morţii. Să vină lumina Ta şi să lumineze pe toţi ca să înţeleagă ce urmări grele are păcatul în viaţa omului şi dă-ne putere, Doamne, ca toţi să ne izbăvim de cursele diavolilor şi să ne mântuim, şi să Te slăvim pe Tine, Părintele nostru Cel Ceresc. Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, în vecii vecilor. Amin. |
**"Ortodoxia este flacăra unei lumânări,iar restul..... sânt fluturii ce vin la flacără şi se ard şi cad jos"** **"Cine fuge de lumină se prăbuşeşte în întuneric;iar cei ce fug de adevăr,dau peste satana,tatăl minciunilor."** "Daca Dumnezeu nu exista si tu nu crezi in El, nu pierzi nimic. Dar daca Dumnezeu exista si tu nu crezi in El, ai pierdut totul."
duminică, 8 ianuarie 2012
joi, 5 ianuarie 2012
Predica la Botezul Domnului
Predica la Botezul Domnului
Binecuvantati si dreptmaritori crestini in cea sfanta Biserica a Domnului nostru Iisus Hristos! Pentru aceasta sfanta zi - a Botezului - primeasca dragostea dumneavoastra un mic cuvant, pentru ca urmeaza si slujba cea mare a sfintirii celei mari a apelor. Dar un cuvant smerit, de inteles al praznicului de astazi, asa cum ni-l lumineaza dumnezeiasca Evanghelie pe care am ascultat-o si o impartasim din nou:
"In vremea aceea - zice dumnezeiescul Evanghelist Marcu, ucenic al Sfantului Apostol Petru care era de fata cand s-a petrecut acest fapt dumnezeiesc - a venit Iisus din Nazaretul Galileii si s-a botezat in Iordan, de la Ioan. Si indata (in aceeasi clipa) iesind din apa, a vazut Ioan cerurile deschise si Duhul Sfant ca un porumbel pogorandu-Se peste Dansul. Si glas s-a auzit din ceruri: Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru Tine bine am voit"(Marc. 1, 9-11).
Sa luam aminte cum a zis Parintele ceresc lui Iisus, vorbind cu El: "Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru Tine bine am voit". Doamne, ce vrea sa ne spuna noua acest cuvant unic (asemenea tuturor cuvintelor Sfintei Evanghelii si Scripturii)! Cand din taina tainelor cerului Parintele ceresc Ii spune Lui Iisus: "Tu esti Fiul Meu cel iubit”" Simtim oarecum o mustrare noi, oamenii, pentru ca nu am fost vrednici sa ne spuna noua, fiecaruia dintre noi: Tu sau voi sunteti fiii mei cei iubiti. Desi psalmistul rostise tot din graiul Parintelui ceresc: "Eu am zis: Voi dumnezei sunteti, si toti fii ai Celui Preainalt".
Dar in acelasi timp tot psalmistul, inspirat, incredinteaza mai inainte, in Psalmul 2 chiar, un cuvant care se ingemaneaza tainic cu acesta din ziua botezului: "Zis-a Domnul (adica Parintele ceresc) Domnului meu (Fiului lui Dumnezeu, Care e Domnul nostru): Tu esti Fiul Meu, Eu astazi Te-am nascut". Acest cuvant e din vesnicie, mai inainte de veac. Celui care acum a venit la Iordan, Caruia Ii rosteste Tatal: "Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru Tine am binevoit", Ii rostise din vesnicie. "Tu esti Fiul Meu. Eu astazi Te-am nascut". Deci nasterea din veci. O legatura revelatoare, iubitilor, descoperitoare de inteles. Acelasi, Tatal, Caruia noi Ii spunem Tatal nostru (pentru ca Fiul Lui ne-a invatat) da cele doua marturii: una in vesnicie: “Tu esti Fiul Meu, Eu astazi Te-am nascut" (adica in vesnicie, vesnicule Fiu al Meu. Caci Eu Tata fiind, din veci sunt Tata si din veci am Fiu, pe Tine, Vesnicul Meu Fiu)(Ps. 2); si a doua marturie: acum, la botez, cand Iisus a venit la Ioan.
Ioan boteza multimile, care isi recunosteau pacatele... Pacatul a insemnat despartirea de Dumnezeu, care, la randul ei, a insemnat despartirea de insasi menirea noastra. De aceea a zis un profet - un cuvant de la Dumnezeu: "Nu pe Mine M-ati parasit, ci pe voi insiva". Te cutremuri, si ar trebui fiecare sa se gandeasca la acest fapt: Cand Il parasesti pe Dumnezeu te parasesti pe tine insuti; adica menirea ta, taina ta, rostul tau in fata lui Dumnezeu si in fata creatiei intregi. Si atunci, in aceasta constiinta a parasirii, veneau oameni credinciosi (in felul lor: ai Vechiului Testament, ai Legii, ai Profetilor) din vremea aceea si prozeliti ai caintei, din alte neamuri.
Mergeau la Ioan, care ii boteza cu botezul pocaintei, asa cum am aratat duminica trecuta. Iisus a venit si El la botezul lui Ioan. De ce a venit? Ioan, care primise - de la Dumnezeu Tatal in Duhul Sfant, tot prin Iisus - taina venirii Fiului lui Dumnezeu, taina lui Hristos, cand Il vede, tremura in fata Lui: "Eu trebuie sa fiu botezat de Tine. Tu vii la mine?". Si Iisus ii raspunde: "Lasa acum. Asa se cuvine, sa plinim toata dreptatea". Adica toata randuiala Vechiului Testament, care pregatise lumea pentru Hristos: Legea si poruncile; iar la porunci intra si spalarea aceasta, a botezului cu apa, botez ritual. In vremea aceea era si o comunitate monahala - a esenienilor - care, de asemeni, avea in randuiala acest botez al curatirii. Si la celelalte popoare erau spalari rituale: taina apei care spala, si simbolul ei, cand traiesti mai adanc, stiind ca adancul din tine (si la orice faptura in proiectul ei) e spiritual. Radacina oricarei existente e spirituala. Sta la temelia ei un proiect, un plan, o idee de la Creator. Deci erau aceste spalari rituale tot sub numele de botez.
Atunci, Iisus si El implineste aceasta randuiala a Vechiului Testament si a intregii lumi vechi; pentru ca El nu a venit sa strice Legea ci s-o plineasca (adica sa o duca la plinatate); sa plineasca Vechiul Testament, care se incheie aici; cum va spune Mantuitorul mai pe urma (dupa Sfantul Luca): "Legea si proorocii au fost pana la Ioan", iar de acum inainte se vesteste Evanghelia. Atunci Ioan a primit, cu smerenie, in fata Stapanului. Iisus n-a avut pacat de marturisit, dar a primit actul simbolic, anume Si-a plecat capul in apa Iordanului (asa cum Isi va pleca faptura lui umana pe cruce si de pe cruce in mormant, si va iesi la inviere), dezvaluind inca de aici, simbolic, taina inecarii pacatului si invierii. Atunci, spune Scriptura "indata iesind (care arata ca nu a urmat marturia pacatelor pentru ca era Cel fara de pacat), cerul s-a deschis (El a deschis cerul) si Duhul Sfant a coborat peste El in chip de porumbel si glasul Parintelui ceresc s-a auzit: "Acesta este Fiul Meu cel iubit...". Sfantul Marcu (ucenic al Sfantului Petru) spune: "Tu esti Fiul Meu cel iubit. Intru Tine am binevoit” (asa cum rostise din vesnicie: "Tu esti Fiul Meu. Eu astazi Te-am nascut”" asa si acum, intr-o a doua nastere). Si intru Tine sa fie toti chemati, toti pentru care am spus prin gura psalmistului: Voi dumnezei sunteti, fii ai Celui preainalt. De aceea Te-am trimis in lume, Fiul Meu: Mergi si-Ti mantuieste fratii! Intru Tine am binevoit (e toata bunavoirea Mea). Faptura intreaga este opera a vointei lui Dumnezeu; a bunei voiri a Parintelui ceresc, prin lucrarea Fiului si in unitatea, in comuniunea, in sanul Duhului Sfant Care ne strange pe toti. El este arzand in noi dorul dupa Fiul; asa cum a coborat in chipul porumbelului peste Fiul, acum, la botez.
Si... cum talcuiam, cu darul lui Dumnezeu, Iisus S-a botezat, dar nu pentru pacat; caci nu avea pacate. Iar a doua zi dupa botez, cand Iisus a venit la Iordan, Ioan a aratat catre Iisus si le-a spus ucenicilor: "Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii". Si zic Parintii (Sf. Ioan Gura de Aur): Ce a vrut sa insemne acest cuvant? Pe de o parte: L-a descoperit pe Iisus - Mielul; iar mielul e simbol al jertfei, care, la randul ei, e puterea care infrange pacatul. Si, mai adanc, jertfa nu e legata numai de pacat; e legata de taina creatiei. Orice creatie poarta in ea taina jertfei. Si o spun cu gand curat - de la Dumnezeu, nu de la mine - ca asa trebuie sa traiasca omul, in orice act al lui, ca o stare de jertfa. Si daca ar trai aceasta constiinta de jertfa in actul cel mai intim, din care se odrasleste un copil in lume, daca ai trai constiinta jertfei, ca daruiesti ce ai curat in tine si sfant, in constiinta unui act creator, dumnezeiesc, nu s-ar mai naste handicapati si bolnavi mintal, violenti si criminali, ci s-ar naste - cum avem atatea cazuri - oameni drepti, curati, cuminti, savanti, intelepti si sfinti. Jertfa e taina tainelor actului creator. De aceea a zis Ioan: "Iata Mielul Cel ce ridica pacatul lumii", ca sa le arate celor de fata: Iisus, Care a venit la botez, nu e asemenea voua, care veniti sa va strigati pacatele; El a venit pentru pacatul vostru; pentru ca El e Mielul, Cel ce ridica pacatul vostru. Prin insasi intruparea si nasterea Lui de la Duhul Sfant si din Fecioara a inceput ridicarea pacatului.
Si auziti ce a spus Tatal despre Iisus, Care S-a botezat acum: "Tu esti Fiul Meu cel iubit intru Care am binevoit". Tu esti Icoana, modelul tuturor celorlalti; care daca vor veni la Tine cand Tu ii vei chema si le vei zice: "Veniti la Mine toti cei impovarati si osteniti, si Eu va voi odihni pe voi", si vor raspunde la sfintenia Ta, la jertfa Ta, atunci voi spune si despre ei : Prin Tine si ei sunt fiii Mei. Voi intari cuvantul psalmistului: Eu am zis (am grait din veci si in timp): Voi dumnezei sunteti, fii ai Celui Preainalt, chemati sa descoperiti in voi chipul Fiului Meu.
Si atunci, Iisus a intrat in apele Iordanului ca un miel, prefigurand jertfa de pe cruce, moartea si invierea, intrand in apele Iordanului si sfintindu-le... Cum ne vom ruga acum noi la aceasta mare sfintire: "Sa se sfinteasca apa aceasta cu puterea, cu lucrarea, cu pogorarea Duhului Sfant, sa se pogoare spre apa aceasta lucrarea curatitoare a Treimii, sa i se daruiasca harul izbavirii si binecuvantarea Iordanului!". Si noi auzim acum ca atunci la Iordan si vedem in duh Treimea Sfanta: Fiul Care era in apele Iordanului, Duhul Sfant coborand, in chipul porumbelului (vazandu-L deci), "ca un porumbel", si glasul Parintelui ceresc auzindu-l; deci auzind si vazand (asa cum la Horeb Moisi a si auzit cuvant, dar a si vazut - rugul care ardea dar nu se mistuia, ramanea verde, viu in Dumnezeul Cel viu) - cele doua simturi, care induhovnicite se inalta, se transfigureaza. De aceea rugaciunea cea mare, adresata Sfintei Treimi, incepe: “Treime mai presus de fire, Preabuna, Preadumnezeiasca...". Si adresandu-se Mantuitorului: "Te-am vazut prunc in iesle intru nastere, iar acum desavarsit barbat Te vedem , Dumnezeul nostru din Cel desavarsit (Parintele ceresc). Astazi Proorocul, Inaintemergatorul, se apropie de Stapanul; cu frica sta inaintea Lui.
Apele Iordanului se prefac in vindecari; toata faptura se adapa cu curgeri tainice. (De aceea se numeste aghiasma mare). Toate apele se sfintesc astazi din taina coborarii in apele Iordanului a Fiului lui Dumnezeu (Care, am vazut, nu sa-Si spele pacatele a venit, ci sa ridice pacatul lumii, sfintind apa; si sfintind casele, pe care le-am vazut zilele astea cand am mers, stropind si sfintind, atat de luminoase, atat de curate, parca le simteam innoite... si simteam taina aceasta pe care numai Dumnezeu o poate face: a innoirii inimilor si a fetelor tuturor care au primit cu atata bucurie si nadejde sfintirea). Azi pacatele oamenilor se curatesc in apele Iordanului. Astazi raiul s-a deschis oamenilor, Soarele dreptatii ne lumineaza, azi ne-am usurat de plansul celui vechi, al lui Adam. Ne-am izbavit de intuneric si adunarea cea sfanta si mult vestita a ortodocsilor se bucura. Stapanul la botez merge sa ridice firea omeneasca la inaltime. Cel neplecat Se pleaca robului ca sa ne slobozeasca pe noi din robie. Imparatia cerurilor am dobandit, impartia Domnului nu va avea sfarsit, pamantul si marea si-au impartit bucuria lumii si lumea de veselie s-a umplut".
Iubitilor, sa traim spiritual aceasta taina, aceasta bucurie, peste toate necazurile. De atatea ori ne aflam in fata unui om indurerat de un chin greu - in familie, in persoana lui - dar un singur cuvant si o singura scanteiere de har deodata ii schimba durerea si traieste in clipa aceea o deschidere a cerului in inima lui. Si poti sa uiti atunci durerea si poti sa arunci, sa ineci toata durerea de pana atunci si macar pentru o clipa sa traiesti arvuna aceasta a bucuriei ceresti; cu care poti sa birui pe urma necazurile si durerile; din acea clipa in care te-ai impartasit de un strop de apa sfintita, de un cuvant dumnezeiesc al Evangheliei, de Trupul si Sangele dumnezeiesc. Si simti ca ai primit o arvuna a invierii; a invierii pentru viata de aici si pentru viata cealalta. Dar biruind si incepand de aici, cu aceasta credinta si nadejde si putere harica pui noi si mereu noi inceputuri vietii si noi biruiri. Prin Tatal, Fiul si Duhul Sfant, Treimea cea deofiinta si nedespartita (Care S-a aratat la Iordan); pentru care ne rugam si noi sa ne tina nedespartiti in credinta, in adevar, in iubire, in lumina si in bucurie divina si inima senina. Cu Maica Domnului si cu toti sfintii. Amin.
sâmbătă, 31 decembrie 2011
Tăierea împrejur a Domnului Nostru Iisus Hristos
Sfântul Vasile cel Mare
Anul nou
Întrucât timpul nu ne permite să cuprindem în
meditaţia noastră toate cele trei aspecte ale sărbătorii de azi, ne vom
limita reflecţiile doar asupra Tăierii împrejur a Domnului nostru Iisus Hristos şi asupra începutului Anului nou civil, urmând ca despre Sfântul
Vasile cel Mare – întemeietorul marelui ordin monahal răsăritean care
îi poartă numele – să se vorbească la 30 ianuarie, când va fi sărbătorit
din nou, împreună cu ceilalţi doi mari Sfinţi Părinţi răsăriteni:
Grigore Teologul şi Ioan Gură de Aur.
I. În Cartea Facerii, XVII 12 şi 14, Dumnezeu îi
porunceşte lui Avraam: “În neamul vostru, tot pruncul de parte
bărbătească să fie tăiat împrejur a opta zi (…). Iar cel de parte
bărbătească, netăiat împrejur, care nu se va tăia împrejur, în ziua a
opta, sufletul acela, se va stârpi din poporul Meu, căci a călcat
legământul Meu.”
În virtutea acestui legământ încheiat de Dumnezeu cu
Avraam, acesta şi poporul evreu ce se va naşte din el trebuia să-I
rămână credincios lui Dumnezeu, păzindu-I poruncile; în schimb, Dumnezeu
îi va asigura, lui şi poporului, asistenţa şi ocrotirea Sa deosebită,
precum şi stăpânirea asupra Canaanului. Ca semn al acestei alianţe,
Dumnezeu a instituit Tăierea împrejur, care cum ştim este prototipul,
prefigurarea Sfântului Botez, din Legea Nouă, Taina prin care noul
născut intră în rândul poporului ales, în Biserica lui Hristos.
Iisus Hristos, fiind Fiul lui Dumnezeu,
consubstanţial, de o fiinţă cu Tatăl, nu avea nevoie să Se taie
împrejur, dar ca om, născut în sânul poporului ales, S-a conformat
legii, primind acest ceremonial sacru. Şi a făcut-o cu un întreit scop:
să arate coreligionarilor Săi, încă din primele zile ale vieţii Sale
pământeşti, că nu a venit să strice legea, ci ca s-o împlinească; să
inaugureze, prin această primă vărsare de sânge, în mod anticipat,
jertfa mântuirii noastre din păcat, şi să ni Se ofere pildă de smerenie
prin supunerea la lege, evitând astfel sminteala pe care ar fi
pricinuit-o prin nesupunere.
Odată cu ceremonialul Tăierii împrejur, Fiul lui
Dumnezeu îşi primeşte numele de Isus, comunicat de îngerul Gavriil
Mariei, la Buna-Vestire, nume care, cum ştim, înseamnă Eliberator,
Mântuitor, prin harul şi puterea căruia trăim, credem, sperăm, iubim şi
ne mântuim.
Iată un prim motiv pentru care ne bucurăm în această zi.
II. Dar, azi, ne mai bucurăm şi pentru că Dumnezeu
ne-a învrednicit să păşim într-un nou an, har deosebit, care însă
comportă pentru fiecare o mare răspundere: aceea de a întrebuinţa timpul
ce ne stă în faţă în scopul de a repara trecutul cu greşelile şi
păcatele lui, prin trăirea în spirit de penitenţă şi rugăciune,
înnoindu-ne astfel sufleteşte prin eliminarea păcatului şi însuşirea
virtuţilor copilului Isus, pentru a creşte mereu spiritualiceşte în El
şi prin El, urmându-L în viaţa de fiecare zi.
Dar, oare, bilanţul spiritual cu care am încheiat
examenul de conştiinţă, pe care presupun că fiecare l-am făcut la
cumpăna dintre anul ce a trecut şi cel în care am intrat, îmi dă dreptul
să sper că , după atâtea infidelităţi, Dumnezeu mă va mai răbda încă un
an?
La Sfântul evanghelist Luca, Iisus Se adresează
evreilor cu următoarea parabolă: “Cineva avea un smochin în via sa şi a
venit să caute rod şi nu a aflat. Şi a zis către îngrijitorul viei:
«Iată, trei ani sunt de când vin căutând rod în smochinul acesta şi nu
aflu. Taie-l, pentru ce mai şi cuprinde pământul?» Iar acesta,
răspunzându-i i-a zis: «Doamne, lasă-l şi în acest an, până îl voi săpa
şi voi pune gunoi, doar va face rod, iar de nu, îl vei tăia în anul care
vine»” (Luca XIII,6-9).
Stăpânul viei din această parabolă este Dumnezeu,
via este neamul omenesc, smochinul este poporul evreu ales de Dumnezeu
ca să se împărtăşească primul din roadele mântuirii de pe Cruce, iar
îngrijitorul viei este Iisus Hristos, Care S-a ostenit mai mult de trei
ani, vestind Evanghelia mântuirii în mijlocul lui, fără ca acesta să-I
aducă lui Dumnezeu roadele aşteptate, adică fără să primească şi urmeze
Cuvântul lui Iisus.
În această pildă, nu ne regăsim, oare, şi noi, unul
fiecare? Nu trei ani de-a rândul, ci, poate, o viaţă, Dumnezeu ne-a
răbdat, aşteptând an de an să-i aducem roadele cuvenite potrivit
îngrijirii deosebite ce ne-a acordat-o Îngrijitorul Divin al viei, Isus
Domnul. Şi, de atâtea ori, văzând neordinea noastră, nepăsarea şi
neconlucrarea cu harurile Sale, oferite prin Fiul Său, era hotărât să ne
taie firul vieţii: “Taie-l, pentru ce mai şi cuprinde pământul?” Isus
însă, arătându-I Tatălui rănile suferite pentru noi, L-a rugat: “Doamne,
mai lasă-l şi în acest an, doar va aduce rod, iar de nu, îl vei tăia în
anul care vine.” Şi Tatăl, în mila Sa, ne-a acordat mereu câte un an,
mereu noi termene.
Şi, acum, după atâtea infidelităţi, nu ne simţim
constrânşi să ne întrebăm: Oare îmi va acorda Dumnezeu încă un an de
probă, ori ca mâine voi fi tăiat, ca un smochin sterp, şi aruncat în
foc? Şi în ce foc? Ce voi face dacă în clipa când nu gândesc voi fi
chemat din lumea timpului în lumea Veşniciei prin cuvinte ce îngheaţă
bătăile inimii: “Mergi de la Mine, blestematule (…)!” Atunci zadarnic
voi implora păsuire ori milă: “Doamne, mai lasă-mă numai o clipă, să
repar ce am stricat.” Sentinţa va fi definitivă, inapelabilă şi pentru o
veşnicie.
O, iubiţilor, cât de puţin ne gândim că într-o clipă
ne putem pierde veşnicia şi cât de preţios este timpul! Nu greşesc dacă
afirm că timpul valorează cât veşnicia. Într-o clipă de căinţă
desăvârşită, Dismas, tâlharul de-a dreapta lui Iisus a primit cerul din
mâna lui Iisus: “Astăzi vei fi cu Mine în rai”, îi spune Isus. Ba putem
zice, chiar, că timpul, sub aspectul mântuirii, valorează cât Dumnezeu,
deoarece, într-o clipă bine folosită, îl putem dobândi pe Dumnezeu.
Fiecare clipă poartă pe aripile ei un har, o lumină divină care, după
cum conlucrăm cu ea, ne sfinţeşte sau ne pierde. Acel har divin va fi la
judecata particulară ori avocatul nostru, ori acuzatorul nostru. În
acea zi, vom fi traşi la răspundere pentru atâtea ocazii cu posibilităţi
de sfinţire zădărnicite de nepăsarea sau neglijenţa de o clipă. Un gând
bun respins poate avea drept consecinţă un iad, precum unul primit şi
fructificat poate aduce cerul.
Iată de ce trebuie să trăim fiecare moment în aşa
fel încât să fim gata pentru marea întâlnire cu Dumnezeu, Părintele,
Mântuitorul, dar şi Judecătorul nostru şi împlinirea fericirii noastre.
“Am totdeauna valiza pregătită. Sunt gata de plecare”, spunea în
jurnalul său spiritual “il papa buono” (papa cel bun), cum era
supranumit Ioan al XXIII-lea, de pie amintire.
În acest scop, vom răscumpăra timpul pierdut în
păcat – în neglijenţă, omisiuni, căderi mai mici sau mai mari -, ne vom
dezbrăca, prin penitenţă şi spovedanie, de omul cel vechi şi ne vom
îmbrăca în virtuţile omului nou, în Hristos, spre a trăi în permanentă
comuniune cu Tatăl ceresc. “Să lepădaţi chipul vieţuirii de mai înainte
al omului vechi care se strică prin poftele cele ademenitoare”, ne
îndeamnă Apostolul neamurilor, “şi vă înnoiţi cu spiritul cugetului
vostru, îmbrăcându-vă în omul cel nou, făcut după chipul lui Dumnezeu,
întru dreptate şi sfinţenia adevărului” (Efeseni IV,22). Acest adevărat
om nou – nu acel fals om nou comunist – să-l zidim unul fiecare în noi
înşine, în iubire de adevăr, de dreptate, de bunătate, de dăruire de
sine. Numai astfel va dispare minciuna, fariseismul, ura, corupţia, din
această societate bolnavă de necredinţă, dezorientată şi lipsită de
speranţă. Numai înnoindu-ne astfel noi înşine vom putea deveni factori
de reînnoire sufletească şi pentru alţii: părinţii pentru copii,
dascălii pentru elevi, conducătorii de instituţii şi uzine pentru
subalterni, şefii de stat pentru popor, căci reînvierea morală a
omenirii pleacă de la fiecare din noi.
De Anul nou, toată lumea îşi face urări de fericire;
toţi îşi doresc sieşi, precum şi prietenilor şi cunoscuţilor, un an mai
bun, mai prosper, cu mai multe împliniri decât anul încheiat. Dar
fericirea nu este în afara noastră, ci în noi. “Împărăţia cerurilor este
în voi”, ne-o spune Iisus. În pacea cu Dumnezeu, cu aproapele şi cu noi
înşine. Dacă noi înşine nu ne pregătim fericirea, aşa cum spuneam mai
sus, atunci, chiar dacă milioane de oameni ne-ar face urări de fericire,
toate acestea nu ne vor ajuta la nimic şi vor rămâne doar vorbe goale.
Iată de ce, din pragul acestui nou an, vă doresc şi
vă doreşte Biserica, fiecăruia dintre dumneavoastră, cât şi celor dragi,
să realizaţi în fiinţa dumneavoastră, prin trăirea de fiecare zi, omul
cu adevărat nou, născut prin har din Hristos; El să vă conducă
gândurile, preocupările, conversaţiile, faptele, întreg comportamentul,
ca să devenim adevăraţi lampadofori, purtători ai luminii lui Hristos în
lume, spre a pregăti ziua în care să domnească “pacea lui Hristos în
Împărăţia lui Hristos”. Doamne, eu sunt smochinul neroditor. Anul ce-mi
stă în faţă este, poate, pentru mine, anul de probă, ultimul pe care
mila Ta nemărginită mi-l mai acordă, ca în el să-Ţi aduc roadele pe care
atâţia ani de-a rândul le-ai căutat zadarnic în viaţa mea. Te rog, nu
îngădui să-Ţi resping şi de data aceasta harurile, ci fă-mă să conlucrez
cu ele, cu fidelitate, folosind bine fiecare clipă, ca măcar în acest
an să nu Te dezamăgesc, ci să devin smochin roditor, ca Tu, numai Tu, să
fii slăvit în viaţa mea, spre mântuirea şi fericirea mea.
Amin.
miercuri, 28 decembrie 2011
... Si sculandu-se, Iosif a luat, noaptea, Pruncul si pe mama Lui si a plecat in Egipt (Matei II, 14).
Frati crestini,
Dupa
ce S-a nascut Domnul nostru Iisus Hristos in Bethleemul din Iudeea in
zilele Imparatului Irod, iata ca au venit niste magi, filozofi din
rasarit si, ajungand la Ierusalim, au inceput sa intrebe unde s-a nascut
de curand imparatul iudeilor. Acesti magi au venit calauziti de o stea
pana au intrat in orasul Ierusalim, dar aici steaua s-a ascuns de ochii
lor si au fost nevoiti sa intrebe. Cand imparatul Irod a auzit aceasta
s-a tulburat si tot orasul s-a tulburat impreuna cu el.
Evanghelia acestei sfinte sarbatori a Nasterii Domnului ne da prilejul sa invatam mai multe lucruri folositoare pentru sufletele noastre. Cand Sf. Ioan Proorocul era in pantecele maicii sale Elisabeta, a saltat de bucurie cand a venit Preacurata Fecioara Maria in vizita la ea. Si noi ne bucuram acum cand sarbatorim nasterea Mantuitorului nostru care a venit sa ne izbaveasca din tirania diavolului. Nasterea Imparatului nostru Hristos ne ridica inimile si ne duce cugetele la Bethleem, unde, impreuna cu ingerii, cu magii si cu pastorii, cantam imnuri de slava. Acest indemn l-a facut Biserica in toate sarbatorile din postul acesta prin catavasia ce s-a cantat: "Hristos se naste, slaviti-L! Hristos din ceruri intampinati-L! Hristos pe pamant inaltati-va, Cantati Domnului tot pamantul Si cu bucurie laudati-L, popoarelor, Ca S-a preaslavit!" Dar pentru ce este chemat tot pamantul sa cante pe Dumnezeu? Acest lucru este de mare trebuinta a sti tot crestinul, fiindca a venit ziua cea mare a bucuriei, ziua eliberarii neamului omenesc de sub robia satanei. Greutatea pacatului era atat de mare ca, in nici un chip, nu se putea izbavi, si impacarea cu Dumnezeu a omului era imposibila. Lumea se vanduse demonului prin inselaciunea din gradina raiului. Ea era condamnata la inchisorile cele intunecoase ale iadului. Era pierduta fara de scapare si nimeni n-o putea izbavi. Tot neamul omenesc de la Adam si Eva incoace pana la Domnul Hristos era in ghearele celui rau, aruncat in prapastia pierzarii. Biata omenire nu avea nici o pilda de urmat, caci toti se zbateau in tot felul de patimi. Nu avea un invatator care sa o invete adevarata cale ce duce la fericirea vesnica. De aceea, odata cu nasterea Domnului Hristos, se schimba toate in lume, pentru ca El a venit sa ne arate calea fericirii, sa ne invete adevarul, sa ne lumineze mintea ca sa castigam fericirea vesnica in viata de veci. Pentru aceasta s-a coborat Fiul lui Dumnezeu la neamul omenesc si a zis despre Sine: "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata; Eu sunt Pastorul cel bun, care-Mi pun viata pentru oile Mele; Eu sunt lumina lumii, Eu sunt Usa; prin Mine, de va intra cineva, se va mantui; Eu sunt Invatatorul vostru, sa nu aveti alti invatatori!" Mare bucurie s-a facut in cer si intr-un alai au pornit sfintii ingeri sa cante Domnului. Sa cantam impreuna cu ei si noi si in cantarile noastre sa-I multumim lui Dumnezeu cu multa recunostinta ca ne-a trimis pe Fiul Sau ca sa ne invete si sa ne fie pilda de urmat in aceasta vale a plangerii. Cand s-a nascut imparatul Alexandru cel Mare, tatal lui s-a bucurat nespus si a socotit un mare noroc ca fiul sau s-a nascut in vremea marelui filozof Aristotel. El era convins ca, instruit de marele invatat, fiul sau va invata tot totul si va fi fericit. Cu cat mai mult trebuie sa ne bucuram noi ca ne-am nascut in vremea adevarurilor credintei, a Mielului lui Dumnezeu, ce este mai presus de orice invatator si filozof pamantesc, care a zis: "Eu am venit ca lumea viata sa aiba si mai mult sa aiba, adica unde sunt Eu si voi sa fiti langa Tatal, la fericirea vesnica." De aceea, cantau ingerii la nasterea Sa: "Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace!" Ingerii indemnau pe oameni sa ia parte la bucuria lor, ca insusi Fiul lui Dumnezeu a venit cu trup pe pamant. Ei ii scoala in noaptea aceea pe pastori si-i trimit sa vada pe Domnul cel nascut in ieslea din pestera. De atatea ori ingerii fusesera trimisi de Dumnezeu pe pamant si vazusera in lume multa jale. Acum ei isi ziceau ca oamenii toti se vor bucura de venirea Domnului si se asteptau ca toata lumea sa-L primeasca si sa-I urmeze invatatura. Mare de tot le-a fost mirarea cand au vazut purtarea lumii fata de Fiul lui Dumnezeu. Pamantul nu vrea sa-L primeasca. Pentru Iisus nu s-a gasit in Bethleem nici o casa calda in care sa Se nasca. Parca ar fi vrut ca Domnul sa Se nasca afara in frig si sa moara. Curand dupa nasterea Lui, Irod imparatul cauta sa-L omoare. Asa ca Iosif si Maria au fost nevoiti sa fuga cu El in Egipt. Cand Domnul Hrists a iesit in lume predicand Evanghelia si facand numai bine, in atatea randuri oamenii L-au izgonit si au vrut sa-L omoare. Si nu s-au lasat pana cand nu L-au omorat, rastignindu-L pe Cruce. Dupa ce a fost dat jos de pe Cruce, au avut grija sa puna o piatra mare la usa mormantului, sa puna ostasi de paza si sa pecetluiasca piatra zicand: "Poate acum am scapat de El!" Iata cum este lumea. Iata cum s-a purtat lumea cu Domnul Hristos. O singura fiinta nevinovata, fara de pacat, a venit la noi pe pamant, dar noi am ucis-o. Cand auziti despre aceasta rautate a lumii de pe vremea Domnului Hristos, cand S-a nascut cu trup pe pamant, imediat va vine in gand sa-i osanditi pe oamenii aceia pentru purtarea lor cea rea fata de Domnul Slavei si sunteti gata sa ziceti: Astazi lucrurile s-au schimbat, cine nu se bucura de nasterea Domnului? In ce tara sarbatoarea aceasta nu este o sarbatoare a veseliei? Asa este, in toata lumea nasterea Domnului se sarbatoreste cu multa bucurie. Ne intrebam, numai, ce fel de bucurie simte lumea?! Bucurie pentru venirea Domnului in lume ca sa ne mantuiasca? Ori bucuria ca in aceste zile avem parte si timp mai mult de odihna, de hrana mai buna si de petreceri cu tot felul de pacate? Caci, din marea gloata de crestini, cati petrec cu adevarat zilele acestea crestineste? Cati Il primesc pe Iisus cu o inima calda, cu o minte treaza, plina de recunostinta, cu un suflet iubitor, cu scutecele albe ale dragostei crestinesti. Cati Il hulesc la petreceri si betiile lor?! Cati Irozi nu-I stau impotriva? Vai, ce crestinatate straina de Hristos! Cati pacatosi inveninati la inima stau gata sa ia sufletul pruncului, adica acolo unde s-a nascut un suflet de crestin care vrea sa creasca si sa se hraneasca din laptele credintei adevarate! Cati vrajmasi nu ridica satana impotriva acestui suflet cautand sa-I omoare din fasa! Cata tulburare nu face diavolul in cate o casa unde se naste un crestin! Ce mari sunt rautatile si dusmaniile pornite impotriva credinciosilor adevarati, impotriva acestor suflete nascute din Cuvantul lui Dumnezeu, din duhul cel de viata datator impotriva acestor crestini! Pentru toate se gaseste loc in casele crestinilor de suprafata: pentru pofte, pentru mancaruri, bauturi, cantece, dansuri, jocuri de noroc, chiote si injuraturi... pentru toate se face loc in inima. Inimile sunt deschise si, cu multa bucurie, le primesc pe toate si pe toti. Numai pentru Domnul Slavei nu s-a gasit un loc. Domnul Hristos nu este primit. El n-are nici un amestec in inimile crestinilor de forma. Crestinismul nostru este un crestinism care repeta numai obiceiurile cele trupesti in mancaruri si bauturi, dar, fara Hristos si Evanghelie. Crestinii nostri se aseamana cu niste sticle care au etichete frumoase, dar sunt pline cu apa, care, dupa un timp, se strica si grozav s-ar pacali cineva care ar socoti ca in sticla aceea este ce scrie pe ea. Asa sunt cei mai multi, crestini doar cu numele, insa inimile lor sunt pline de ganduri si porniri vrajmase impotriva lui Hristos si a Evangheliei Lui. Daca sunt indemnati sa se intoarca la Dumnezeu, sa vina la Sf. Biserica, sa se lase de pacate, te iau in ras, poreclindu-te: ratacit, habotnic, fanatic si altele. Oamenii nu iubesc pe Dumnezeu, pe Domnul Hristos care s-a nascut in ieslea din Bethleem si nu vor sa creada in El si sa asculte Cuvantul Lui. Pe de alta parte, oamenii se vaita de greutati, de necazuri, de suferinta, de lipsa de putere in credinta si de mangaiere, iar in fata mortii tremura ingroziti. De ce, oare? Pentru ca nu au pe Domnul Hristos ca Stapan si Mangaietor. Numai atunci bucuria ta va fi bucurie adevarata si sfanta, cand vei putea sa zici: eram rob pacatului si diavolului, dar Iisus a venit sa ma izbaveasca. Pentru mine a venit El pe pamant. Pentru mine S-a smerit si S-a nascut in pestera saraca. Pentru mine a suferit frigul si zaduful, foamea si chinurile si a murit rastignit pe Cruce. Pentru mine a inviat. El este al meu si eu sunt al Lui. Daca ai incredintarea deplina in aceste lucruri si duci viata ta alaturi de invatatura Sa, ai inteles rostul venirii Mantutorului pe pamant si atunci te bucuri deplin cu o bucurie sfanta, ca El iti va da bucuria mantuirii, pentru ca El este Rasaritul cel de sus, Rasaritul rasariturilor. Se cade sa amintim acum si de batranul Iosif. Ce fapte marete vedem la acest barbat, logodnicul Preacuratei Fecioare Maria. El a fost un ascultator devotat Cuvantului lui Dumnezeu pana la moarte. Un astfel de om ii trebuia Fecioarei Maria, ca pazitor si slujitor minunii, care sa nu dea inapoi din lucrarea mantuitoare care se facea lumii prin Fecioara si Pruncul Iisus. Din traditie cunoastem o multime de intamplari periculoase prin care au trecut Iosif, Fecioara si Pruncul pana in Egipt si pana la intoarcerea din Egipt: foamea si setea, cum le-au iesit talharii inainte si fiarele salbatice care ii pandeau la tot pasul. Fericit suflet a fost si batranul Iosif care a putut sa dea o mana de ajutor nevinovatei Fecioare Maria, prin care ne-a venit mantuirea. De la supunerea si ascultarea acestui om sfant sa luam pilda si sa primim cu bucurie si cu dragoste totdeauna Cuvantul lui Dumnezeu. Numai acesta ne incalzeste si ne binecuvinteaza, ne curata de pacate si ne sfinteste toate simturile noastre. El alunga de la noi toate gandurile cele rele, scoate din stricaciune viata noastra, ne incununeaza cu mila si cu indurari, ne umple de bunatati si ne innoieste tineretile ca ale vulturului, cum zice In Psalmul 103. Intr-o imprejurare, pe cand Domnul Hristos vorbea multimii, iata ca a venit mama Lui si cauta sa vorbeasca cu El. Atunci cineva ii zice: "Iata mama Ta si fratii Tai stau afara si cauta sa vorbeasca cu Tine!" Dar Iisus a raspuns: "Cine este mama Mea si care sunt fratii Mei? Oricine face voia tatalui Meu, care este in ceruri, acela imi este frate, sora si mama." Iata ce cinste mare capata cel ce face voia Tatalui Ceresc. Cei ce asculta Cuvantul lui Dumnezeu si-L implinesc. Iata ca Domnul Hristos ne da o pilda ca si noi sa ne lepadam de cei ce nu asculta Cuvantul lui Dumnezeu, fie el cine ar fi. Acei ce asculta Cuvantul lui Dumnezeu si-l implinesc se numesc copiii lui Dumnezeu prin Iisus Hristos, Fiul Sau. Tot Domnul Hristos ne spune ca, acel care aude cuvintele Sale si le implineste se aseamana barbatului intelept, care-si cladeste casa pe temelie tare, pe piatra. Cel ce aude cuvintele Sale, dar nu le implineste, se aseamana barbatului nebun, care-si cladeste casa pe nisip. Noi sa intelegem, din ascultarea lui Iosif si a Sf. Fecioare Maria care purtau in bratele lor pe pruncul Iisus, ca asa trebuie sa fim si noi ascultatori si implinitori. Vai de unii crestini ai veacului nostru care fac acelasi pacat pe care l-a facut Irod imparatul! Ca si Irod care a omorat 14.000 de prunci ? care au murit martiri pentru Domnul si s-au botezat in sangele lor ? unii crestini isi omoara copiii inca din pantece. Aproape ca nu e femeie care sa nu fi omorat macar unul din copiii ei, cu voie sau fara voie. Ele au lipsit copilasii de amandoua vietile: si de viata aceasta vremelnica si de viata vesnica, pentru ca nu au fost botezati. Toti acesti parinti care au indraznit sa faca un asemenea pacat sunt condamnati la temnitele iadului impreuna cu Irod cel blestemat si cu demonii cei urati care i-au inselat. Pentru iertarea pacatelor acestea mari sunt cateva canoane de mare importanta pe care sa le ascultati si sa le faceti: Mai intai si intai de toate, trebuie sa se opreasca cu hotarare de a mai face acest pacat, orice s-ar Intampla. Al doilea, sa se spovedeasca cu sinceritate, spunand la duhovnic cate avorturi, intreruperi medicale si fereala are. Al treilea, sa se caiasca cu lacrimi si cu cainta toata viata pana-i va iesi sufletul. Sa boteze copii saraci pentru rascumpararea acelor suflete. Al cincilea, sa invete toata viata partea femeiasca sa nu faca avorturi si sa aduca cat mai multe suflete pe calea credintei adevarate. Acestea se vor socoti ca rascumparare a sufletelor pe care le-a trimis in intuneric. Metanii, post, rugaciuni si milostenii si tot felul de fapte bune trebuie sa faca fiecare, ca moartea vine fara veste si ne gaseste nepregatiti. Asa cum a venit si la o tanara despre care vreau sa va povestesc. In vara anului 1970 a venit o femeie plangand la manastire. Era de prin partile Botosanilor. Batea la usa fiecarui duhovnic si cerea sfat pentru sufletul fiicei sale. Cu lacrimi in ochi spunea ca fata ei a murit nespovedita din pricina ei. Eu, parinte, spunea ea, am avut o fata nemaritata, cam de 25 de ani. Ea traia cu mine in casa, era fata buna, harnica dar ii placea viata. In vara asta, nu-i nici o luna de atunci, fata mea s-a imbolnavit rau, zacand la pat, slabind mult. Mama, eu ma simt tare bolnava, ar trebui sa chemi preotul sa ma spovedeasca, ca am niste pacate mari, am gresit cu cineva si am trei avorturi ? a zis fata. Lasa, fata mea, ca am sa ma duc sa-l chem, sa termin mai intai treburile; dar n-am dat importanta cuvintelor ei, nu credeam ca va muri asa repede! A doua zi m-a intrebat fata: Mama, vine preotul? Iata, acum ma duc la parintele. Fata a tacut cateva minute, dar cand am ajuns la poarta, gata sa ies in drum, numai ce aud fata zicand: "Parintele, sa vina parintele, sa vina repede..." Si, in clipa aceea, si-a dat sufletul. De atunci nu mai am liniste in sufletul meu. De aceea, am venit la manastire, parinte, ca sa dau slujbe si sa ma sfatuiti ce sa fac ca sa ma ierte Dumnezeu si pe mine si pe fata. Iata, cum se inseala omul! Sa luam aminte, sa nu ni se para lucru de gluma, ca vai de sufletul acela pe care-l va apuca moartea nepregatit! O alta intamplare s-a petrecut in satul Versani, comuna Boureni, judetul Iasi. O familie cunoscuta in partea locului, a cetateanului Nicolae Ungureanu. Sotia lui, care traieste si acum, este o buna crestina, se spovedeste, tine posturile, merge la Biserica, face rugaciuni si milostenii. In schimb, sotul ei, decedat de curand, era foarte slab in credinta, nu mergea la biserica, nu se spovedea, nu postea, nu se temea de Dumnezeu, era betiv si desfranat. Cand cineva il indemna sa se indrepte, el raspundea cu ironie: "Lasa ca am aranjat eu cu sfintii sa nu mor acum... m-oi indrepta mai incolo, la batranete si m-oi duce la biserica... ca tot la biserica oi fi." La inceputul postului mare, sotia acestui crestin s-a hotarat ca, macar prima saptamana, sa tina post, ca sa se poata spovedi si impartasi. In a treia zi de post, satana a zadarnicit planul ei, ca ticalosul ei sot, imbatandu-se, a silit-o la trupeasca lui placere, neinduplecandu-se de lacrimile ei. Dar, chiar in noaptea aceea l-a ajuns mania lui Dumnezeu. A sarit din pat si, infricosat, a inceput sa strige: "Femeie, nu ma lasa, cuptorul, cuptorul de foc, dracii imi dau foc, scapa-ma femeie...!" In clipa aceea, mana nevazuta a mortii i-a oprit glasul pentru totdeauna si i-a rapit sufletul. Asa mor toti pacatosii care nu vor sa se indrepteze, dupa cum zice proorocul David: " Moartea pacatosului este cumplita." Sa punem la suflet tot ce am auzit si sa mergem numai pe calea cea frumoasa a bisericii ca niste adevarati ascultatori si implinitori ai Cuvantului lui Dumnezeu si sa-L slavim si noi pe pruncul Iisus care S-a nascut in ieslea din Bethleem, impreuna cu ingerii, cu magii si cu pastorii, si sa ne inchinam Lui zicand:
Rugaciune
O, Preadulce si Scump Iisuse, primeste-ne si pe noi in preajma staulului Tau si chiar daca inimile noastre sunt reci, incalzese-le Tu cu dragostea Ta; vino in pestera inimii noastre si cu caldura dumnezeirii Tale ne vom infierbanta si noi si vom putea birui toate ispitele vietii acesteia. Atrage-ne la Tine, Stapane, si deschide inima noastra, ca sa putem sa Te laudam in ceruri, pe Tine, Treimea cea de o fiinta si nedespartita, in vecii vecilor.
Amin.
|
luni, 26 decembrie 2011
Predica la Sfantul Mucenic si Arhidiacon Stefan |
Si
au ales pe cei sapte diaconi pe care ii aminteste cartea Faptele
Apostolilor. Cel dintai dintre ei era Sfantul Stefan care s-a distins de
la inceput si ca un foarte bun predicator; un om evlavios, plin de
Duhul Sfant si cu o dragoste netarmurita pentru Sfanta credinta noua,
cea in Hristos Iisus. Acest sfant era si invatat, era grec, facuse
scoala biblica la Ierusalim la picioarele lui Gamaliil, era coleg cu
Sfantul Pavel, Saul din Tars si [cu] alti tineri care erau impreuna in
Ierusalim, ucenici ai lui Gamaliil. Insa din acesti elevi ai lui
Gamaliil, marelui dascal si inteleptului Gamaliil, numai Sfantul Stefan
s-a distins ca un mare aparator al crestinismului. Saul din Tars ii era
dusman, pazea hainele ucigasilor lui in momentul martiriului, cand a
fost ucis cu pietre si altii, din umbra, din multimea de dusmani, atatau
si ei poporul impotriva lui Stefan care devenise crestin.
Si asa fiind, intr-o buna zi, in
conflictele descrise in Faptele Apostolilor in capitolul VII, Sfantul
Stefan este in situatia de a apara ideea crestina. Si intr-un anumit
loc, a predicat pe Hristos si ei s-au razvratit impotriva lui,
sinedristii, adica capii poporului evreiesc si l-au tarat la tribunalul
lor si acolo l-au acuzat ca este dusmanul lui Moise, profetul la care
tineau foarte mult. Si atunci Sfantul Stefan s-a aparat printr-un
cuvant, un cuvant lung in care face istoria poporului evreiesc de la
inceput, de la Avraam si pana in momentul in care se afla, insa numai
[ce] a deschis gura despre Hristos si atunci a inceput tragedia pentru
el.
Am aici in fata o carte a unui parinte
din veacul IV, Asterie al Amasiei, care are un cuvant foarte frumos
despre Sfantul Stefan [si] martiriul lui. Si, pentru ca e mai concis si
mai bine alcatuit, am sa-l citesc inaintea fratiilor voastre, insa nu
tot, o parte numai din el, ca sa nu va obositi prea mult. El incepe
aratand ce merite avea primul martir; daca ar fi fost al doilea sau al
treilea era mai usor, avea niste modele inainte, insa el era primul
marturisitor. Si spune Asterie aici - “Faimos este cel care lupta
pentru credinta, chiar daca este al doilea sau al treilea dintre
luptatori. Dar nu e vrednic de atata admiratie ca cel dintai. Cel de-al
doilea este indemnat spre imitare, in temeiul ravnei celui dintai si asa
este atras catre slava si catre ravna. Cel care insa nu s-a folosit de
nici un invatator, ci singur este descoperitorul binelui, acela pe buna
dreptate primeste intaietatea. Mare este, asadar, zelul Sfantului
Stefan. Pentru aceasta, mare este si cinstea, pomenirea nemuritoare pe
care n-a acoperit-o nici uitarea, n-a innegrit-o nici vremea, ci
generatii dupa generatii primesc istorisirile faptelor lui mari. Preoti,
popoare, copii, barbati, femei, sarbatorim intr-un chip ce nu se poate
uita sarbatoarea de astazi”, a Sfantului Stefan. “Dar trebuie sa
privim si istoria vietii sale, ca sa admiram si mai mult pe mucenic,
cunoscandu-i cu de-amanuntul faptele.
Stefan a fost primul dintre diaconi[ai
lui Hristos], sfintiti prin har, vas plin de Duhul Sfant. Intarea in
fiecare zi pe crestini si intorcea pe cei rataciti pe calea cea dreapta.
Indurera pe dusmani, pentru ca era mai puternic in ce priveste
invatatura, mai mult decat ceilalti apostoli. Dar inaintea tuturor
dusmanilor, pe cel dintai dusman, pe diavolul. Acesta era cu ochii
inflacarati, cu privirea salbatica spre cei care erau mai mult alipiti
de credinta. A ridicat deci impotriva Sfantului Stefan o ceata de
oameni, neamul Alexandrinilor, gata totdeauna pentru razvratire.
Ati auzit negresit ca cetatenii acelui
oras egiptean se inflacareaza si se aprind iute, ori in ce parte i-ar
impinge. Cand Stefan a vazut multimea celor care se scurgeau impotriva
lui, nu stia ce sa faca deocamdata. A descoperit insa un mijloc dibaci:
sa le vorbeasca masurat si bland. Nimic, nici un leac nu este asa de
puternic si potrivit pentru potolirea maniei si a revoltei ca o vorba
dulce si masurata. Si a grait Stefan: “Spuneti-mi care este pricina urii
voastre, ca intindeti mainile asupra mea cu gandul sa ma sfasiati?” Si
au raspuns ci: “Pentru ca strici legile stramosesti si introduci
invataturi straine”. Atunci Sfantul retor, fara arta oratoriei si pe
nepregatite, caci nu vorbea cele pe care le invatase prin arta
oratorica, ci pe cele pe care le inspira Duhul Sfant, a stat in mijloc
si a spus: “Barbati frati si parinti, ascultati!” Intelepte sunt
cuvintele cu care a inceput, cel mai bun inceput pentru o cuvantare
rostita catre un public inversunat.
Si intr-adevar, cuvintele lui dulci si
placute, oarecum pline de miere, asemanatoare cu untdelemnul curat, au
potolit furia fiarelor. Si le aduce aminte apoi de Avraam, pentru ca
incepand din timpurile vechi si prelungind mult cuvantarea sa, sa-i faca
sa-si potoleasca mania. Dupa ce a vorbit mult despre Avraam, arata ca
si Moise a profetit despre Hristos, pentru ca prin vrednicia de credinta
a legiuitorului sa introduca oarecum pe furis si cu talent invatatura
despre credinta. A spus in mod stiintific tot ceea ce contribuia la
folosul ascultatorilor.
Dar cand a vazut ca rautatea lor este de
neclintit, iar parerea lor de neinduplecat, atunci deci, plin de
indrazneala, renuntand la viata de aici, a lasat la o parte toata arta
oratorica de a indupleca pe ascultatori prin cuvinte de linguseala, a
vorbit deschis celor care erau tari in cerbice, netaiati imprejur la
inima, celor ce se lupta cu legea, celor care duc razboi impotriva
Duhului Sfant si altele inca. Acum cainii multi l-au inconjurat ca pe
Stapanul Hristos si tauri grasi, potrivit cuvintelor psalmistului, l-au
cuprins. Statea singur, inconjurat din toate partile de un popor de
ucigasi. In acel ceas nu era alaturi de el nici un prieten, nici un
cunoscut, nici o ruda. In adevar, prezenta unor cunostinte de aproape da
o oarecare mangaiere celor care sunt in primejdie. Dar inaltul Arbitru
al marii lupte, Dumnezeu, a cunoscut ca Stefan are nevoie de un ajutator
- caci, desi era curajos si viteaz, totusi era om si simtea cele
omenesti - si i Se arata indata. Si pe cand se uita Stefan spre cer, S-a
aratat Dumnezeu avand pe Fiul in dreapta, in forma omeneasca.
Ce mare iubire de oameni, ce mare
bunatate! S-a aratat atletului pentru care lupta, Dumnezeul dumnezeilor.
Iar Dumnezeul tuturor i-a spus cam aceste cuvinte: “Nu fi intristat,
Stefane, ca n-ai pe nici un om care sa te ajute, ca nu-i langa tine la
vreme de necazuri nici un prieten”.” Ca de obicei el avea colegi, erau
prin multime pe acolo, insa nimeni nu lua parte. Asa suntem parasiti
cand suntem in mare necaz. “”Dar Eu impreuna cu iubitul Meu Fiu” spunea
Dumnezeu, “vad cele ce se fac. Gata este odihna, deschise sunt usile
Raiului, cu putina rabdare paraseste viata aceasta trecatoare si
grabeste-te spre viata cea vesnica si fara de sfarsit. Inca pe cand esti
in trup vezi pe Dumnezeu, lucru ce depaseste toata firea omeneasca. Ai
fost initiat de apostolii mai batrani ca Tatal are Fiu adevarat si
iubit. Iata Eu Ma arat tie atat cat poti purta tu. Sta alaturi de Mine,
in dreapta, si Fiul, ca sa cunosti din locul in care sta, ce cinste are
la Mine. Atunci cand Dumnezeu umbla pe pamant in trup omenesc,
scandaliza pe multi, dar tu acum vezi-L langa Mine intru inaltime, cu
chip de om ceresc si supraceresc pentru a te incredinta de intruparea
care s-a savarsit. Nu te tulbura, nu te pierde cu firea, daca esti
pietruit pentru El. Nu te teme de lupta, caci vezi pe Arbitrul luptelor.
Paraseste trupul, dispretuindu-l ca pe o legatura pamanteasca, ca pe o
casa putreda, ca pe un vas de lut usor de spart. Alearga liber ca sa
mostenesti viata de aici. Cununa virtutii tale ti-e gata, muta-te de
acum de pe pamant la cer. Lasa trupul ucigasilor tai (…), paraseste tu
un popor cuprins de furie si vino in ceata ingerilor.”" Cam aceasta ii
spunea Dumnezeu in aceasta vedenie foarte mangaietoare pentru Stefan.
“Dumnezeu s-a aratat Sfantului Stefan cu
intentia ca sa nu sufere ceva cumplit si sa-i dea mai mult zel in fata
marii primejdii care sta inaintea lui. Din aceasta pricina, nu i-a
trimis in ajutor un inger ca apostolilor in temnita, nici o putere
slujitoare sau un semn; S-a aratat El insusi, Domnul. Stefan a fost
parga mucenicilor, iar cea dintai fapta de mucenicie trebuia sa fie
desavarsita, pentru ca mucenicii, cei care vor fi ziditi in urma, sa ia
reazim tare de ravna si sa nu fie imitatori ai fricii”. Toti mucenicii
aproape au avut un sprijin, niste ocrotitori. Unora, in temnita aruncati
fiind, plini de rane, in timpul noptii li se arata cineva, un batran
sau un apostol, un inger, si le vindeca ranele si a doua zi erau intregi
si uimeau pe cei care i-au chinuit in ziua precedenta. Asa incat aceste
aratari, aceste incurajari supraomenesti dadeau foarte mult curaj
martirilor de la inceput. Iar Sfantului Stefan nu s-a aratat un inger
sau un sfant apostol, ci insusi Dumnezeu Tatal si Fiul in slava
cereasca.
“Asa se intampla si in razboaiele
obisnuite. Soldatul din primele randuri este cel care da tonul luptei:
daca se poarta cu barbatie si cu vitejie incurajeaza pe toti ceilalti”
care vin in urma lui.
“(…) Cel invrednicit de marea vedenie ca
nici un altul n-a trecut sub tacere ceea ce a vazut. Dimpotriva, indata
a strigat: “Iata vad cerul deschis si Fiul Omului stand la dreapta lui
Dumnezeu”. Credea Sfantul Stefan ca indata ce va spune vedenia, are sa-i
convinga pe necredinciosi. Ei insa au facut cuvintele prilej de mai
multa manie si furie si astupandu-si urechile la auzul cuvintelor lui,
socotindu-le drept hula, s-au pornit de indata sa ucida. Tragandu-l
afara din cetate pe omul purtator de Hristos, care purta rabdarea ca si
Hristos crucea, vindeca raul savarsit tot prin rau, se apara de ucidere
prin ucidere si adauga crucii pietrele. Au asezat pe un loc ses pe de
trei ori fericitul Stefan, trupul acela inalt, trofeul mare al
mucenicilor, si poporul sangiurilor si al maniei au inconjurat pe Stefan
si imitand acea numita aghinie intrebuintata in lupte, au aruncat cu
pietre in diaconul Pietrei celei care sta in capul unghiului”, in
Sfantul Stefan.
“Mana evreiasca a savarsit omorul. Tinta
celor care aruncau era mucenicul care statea in mijloc, ca si semnul de
ochit pentru arcasi. Trupul sau ranit din toate partile si scaldat in
sange n-a mai putut sta drept, se clatina si ameninta cu caderea, ca un
plop inalt taiat la radacina de multi taietori de lemne. Dar n-a cazut
neelegant ca cei mai multi dintre oameni, n-a cazut lungit cu fata la
pamant, nici n-a fost doborat pe o coasta, nici n-a cazut trupul lui pe
spate, ci a cazut punandu-si genunchii in chipul plin de cuviinta al
unui om care se roaga”.
A murit rugandu-se. “A grabit prin
rugaciune despartirea trupului de suflet, strigand catre Domnul vazut de
el: “Doamne Iisuse Hristoase, primeste duhul meu”. Se silea sa se mute
de aici ca dintr-o tara straina in patria sa, ca dintr-un pamant pustiu
si secetos intr-un oras stralucitor. Pe langa rugaciunea sa a adaugat si
o rugaciune pentru cei care il loveau cu pietre. Cei ce raneau faceau
fapte bune - pentru el, pentru Stefan - “cei ce aruncau cu pietre
mantuiau, cei ce ucideau dadeau viata, cei ce-l desparteau de tarana il
trimiteau in imparatia Cerurilor.
Sa vedem ce scop au si cuvintele
rugaciunii lui: “Doamne, nu socoti lor pacatul acesta”. Stefan nu s-a
rugat, dupa cum gresit socotesc unii, ca sa ramana pacatul dusmanilor
lui nepedepsit si fara raspundere. (…) Dar ce sens au cuvintele “Doamne,
nu socoti lor pacatul acesta”? Iata ce vrea sa spuna Sfantul Stefan:
“Da-le, Doamne, teama umilintei; du spre cainta pe cei indrazneti! Nu
ingadui sa moara in taierea imprejur a necredintei! Atrage-i, Doamne,
prin pocainta la cunoasterea Ta! Aprinde-le in inimi flacara
dumnezeirii! Daca se vor imbunatati in chipul acesta, este clar ca
atunci nu le vei socoti lor pacatul. Daca se vor spala cu sangele Tau si
al meu in baia harului, vor fi sloboziti de crimele lor”.
Acestea s-au intamplat si drama s-a
savarsit. Osti de ingeri se bucurau de lupta sa si cu multa suita l-au
asezat pe Sfantul Stefan in ceata ingerilor. Diavolul insa s-a intors
fara nici o isprava, grozav nedumerit. Dar ca sa vorbesc intr-un chip
mai material despre duhul vazduhului care are fata, ca sa ma exprim prin
cuvintele profetice, ca arsura oalei, diavolul a savarsit tocmai
contrariul decat ceea ce nadajduia: prin cele prin care socotea ca are
sa imputineze pe crestini, prin acelea a inmultit catalogul
mucenicilor”.
Frati crestini, asa ne e prezentat acest
martiriu al Sfantului Stefan, primul martir crestin. A fost cu adevarat
parga a mucenicilor si un exemplu, cu tot ansamblul de chinuri si cu
tot sprijinul dumnezeirii intregi care l-a intarit. Duhul Sfant era in
el, iar sus pe bolta cereasca, deasupra teatrului in care patimea, erau
Tatal, Dumnezeu Tatal si Fiul, (…) pentru care murea Sfantul Stefan.
Locul unde a fost mucenicit Sfantul Stefan este cunoscut la Ierusalim,
cine a fost acolo stie, este o biserica ridicata in cinstea lui, cand se
iese din cetatea Ierusalimului catre Ghetsimani. Se trece prin poarta
Sfantului Stefan si e o biserica frumoasa, nu prea veche, insa [facuta]
pe zidul uneia [mai] vechi. Acolo a fost alta biserica la inceputuri. Si
de acolo se coboara la Ghetsimani. Ceea ce adauga la frumusetea
bisericii si la aceasta intamplare cu martiriul Sfantului Stefan, sunt
indeosebi clopotele. Frati crestini, cine a fost si a ascultat acest
dangat de clopot, e rascolit cu adevarat dumnezeieste. Cine a armonizat
aceste clopote, cine a pus in ele metalul ca sa dea un sunet asa de
duios si asa de armonios, desteapta in inimi momentul dramatic, dar si
de slava in care Sfantul Stefan si-a dat duhul in mainile Sfintei
Treimi.
A fost cules de crestini, trupul lui
ucis cu pietre, a fost ingropat cu cinste acolo, insa a disparut pentru
multa vreme. Abia in anul 415 s-a descoperit Sfantul lui trup si a fost
pus din nou intr-o racla de argint aurit si pastrat cu cinste la
Constantinopol. Dupa aceea moastele lui au circulat si Dumnezeu stie
unde sunt acum; parti din ele sunt in mai multe locuri din lumea
crestina. Si un moment important: cand s-au gasit moastele Sfantului
Stefan, in loc sa se bucure toata lumea crestina din insula in care s-au
gasit, in Mediterana - erau si evrei acolo - toti evreii au fost
ciomagiti de crestini, ca un fel de razbunare pentru aceasta crima, ca
l-au ucis pe Sfantul Stefan.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Planul Kalergi este acum în plină desfășurare Soros: „ Sper să trăiesc până în ziua în care se va naște ultimul copil alb.” ...
-
Planul Kalergi este acum în plină desfășurare Soros: „ Sper să trăiesc până în ziua în care se va naște ultimul copil alb.” ...
-
PREDICĂ LA DUMINICA A IV-A DIN POST Duminica Sfântului Ioan Scărarul O, neam necredincios, până când voi fi cu voi, până când vă voi suferi...
-
PREDICĂ LA DUMINICA A III-A DIN POST Duminica Sfintei Cruci ...ce va folosi omului de va dobândi lumea întreagă şi-şi va pierde sufletul să...