Predica la Sfantul Mucenic si Arhidiacon Stefan |
|
|
Si
au ales pe cei sapte diaconi pe care ii aminteste cartea Faptele
Apostolilor. Cel dintai dintre ei era Sfantul Stefan care s-a distins de
la inceput si ca un foarte bun predicator; un om evlavios, plin de
Duhul Sfant si cu o dragoste netarmurita pentru Sfanta credinta noua,
cea in Hristos Iisus. Acest sfant era si invatat, era grec, facuse
scoala biblica la Ierusalim la picioarele lui Gamaliil, era coleg cu
Sfantul Pavel, Saul din Tars si [cu] alti tineri care erau impreuna in
Ierusalim, ucenici ai lui Gamaliil. Insa din acesti elevi ai lui
Gamaliil, marelui dascal si inteleptului Gamaliil, numai Sfantul Stefan
s-a distins ca un mare aparator al crestinismului. Saul din Tars ii era
dusman, pazea hainele ucigasilor lui in momentul martiriului, cand a
fost ucis cu pietre si altii, din umbra, din multimea de dusmani, atatau
si ei poporul impotriva lui Stefan care devenise crestin.
Si asa fiind, intr-o buna zi, in
conflictele descrise in Faptele Apostolilor in capitolul VII, Sfantul
Stefan este in situatia de a apara ideea crestina. Si intr-un anumit
loc, a predicat pe Hristos si ei s-au razvratit impotriva lui,
sinedristii, adica capii poporului evreiesc si l-au tarat la tribunalul
lor si acolo l-au acuzat ca este dusmanul lui Moise, profetul la care
tineau foarte mult. Si atunci Sfantul Stefan s-a aparat printr-un
cuvant, un cuvant lung in care face istoria poporului evreiesc de la
inceput, de la Avraam si pana in momentul in care se afla, insa numai
[ce] a deschis gura despre Hristos si atunci a inceput tragedia pentru
el.
Am aici in fata o carte a unui parinte
din veacul IV, Asterie al Amasiei, care are un cuvant foarte frumos
despre Sfantul Stefan [si] martiriul lui. Si, pentru ca e mai concis si
mai bine alcatuit, am sa-l citesc inaintea fratiilor voastre, insa nu
tot, o parte numai din el, ca sa nu va obositi prea mult. El incepe
aratand ce merite avea primul martir; daca ar fi fost al doilea sau al
treilea era mai usor, avea niste modele inainte, insa el era primul
marturisitor. Si spune Asterie aici - “Faimos este cel care lupta
pentru credinta, chiar daca este al doilea sau al treilea dintre
luptatori. Dar nu e vrednic de atata admiratie ca cel dintai. Cel de-al
doilea este indemnat spre imitare, in temeiul ravnei celui dintai si asa
este atras catre slava si catre ravna. Cel care insa nu s-a folosit de
nici un invatator, ci singur este descoperitorul binelui, acela pe buna
dreptate primeste intaietatea. Mare este, asadar, zelul Sfantului
Stefan. Pentru aceasta, mare este si cinstea, pomenirea nemuritoare pe
care n-a acoperit-o nici uitarea, n-a innegrit-o nici vremea, ci
generatii dupa generatii primesc istorisirile faptelor lui mari. Preoti,
popoare, copii, barbati, femei, sarbatorim intr-un chip ce nu se poate
uita sarbatoarea de astazi”, a Sfantului Stefan. “Dar trebuie sa
privim si istoria vietii sale, ca sa admiram si mai mult pe mucenic,
cunoscandu-i cu de-amanuntul faptele.
Stefan a fost primul dintre diaconi[ai
lui Hristos], sfintiti prin har, vas plin de Duhul Sfant. Intarea in
fiecare zi pe crestini si intorcea pe cei rataciti pe calea cea dreapta.
Indurera pe dusmani, pentru ca era mai puternic in ce priveste
invatatura, mai mult decat ceilalti apostoli. Dar inaintea tuturor
dusmanilor, pe cel dintai dusman, pe diavolul. Acesta era cu ochii
inflacarati, cu privirea salbatica spre cei care erau mai mult alipiti
de credinta. A ridicat deci impotriva Sfantului Stefan o ceata de
oameni, neamul Alexandrinilor, gata totdeauna pentru razvratire.
Ati auzit negresit ca cetatenii acelui
oras egiptean se inflacareaza si se aprind iute, ori in ce parte i-ar
impinge. Cand Stefan a vazut multimea celor care se scurgeau impotriva
lui, nu stia ce sa faca deocamdata. A descoperit insa un mijloc dibaci:
sa le vorbeasca masurat si bland. Nimic, nici un leac nu este asa de
puternic si potrivit pentru potolirea maniei si a revoltei ca o vorba
dulce si masurata. Si a grait Stefan: “Spuneti-mi care este pricina urii
voastre, ca intindeti mainile asupra mea cu gandul sa ma sfasiati?” Si
au raspuns ci: “Pentru ca strici legile stramosesti si introduci
invataturi straine”. Atunci Sfantul retor, fara arta oratoriei si pe
nepregatite, caci nu vorbea cele pe care le invatase prin arta
oratorica, ci pe cele pe care le inspira Duhul Sfant, a stat in mijloc
si a spus: “Barbati frati si parinti, ascultati!” Intelepte sunt
cuvintele cu care a inceput, cel mai bun inceput pentru o cuvantare
rostita catre un public inversunat.
Si intr-adevar, cuvintele lui dulci si
placute, oarecum pline de miere, asemanatoare cu untdelemnul curat, au
potolit furia fiarelor. Si le aduce aminte apoi de Avraam, pentru ca
incepand din timpurile vechi si prelungind mult cuvantarea sa, sa-i faca
sa-si potoleasca mania. Dupa ce a vorbit mult despre Avraam, arata ca
si Moise a profetit despre Hristos, pentru ca prin vrednicia de credinta
a legiuitorului sa introduca oarecum pe furis si cu talent invatatura
despre credinta. A spus in mod stiintific tot ceea ce contribuia la
folosul ascultatorilor.
Dar cand a vazut ca rautatea lor este de
neclintit, iar parerea lor de neinduplecat, atunci deci, plin de
indrazneala, renuntand la viata de aici, a lasat la o parte toata arta
oratorica de a indupleca pe ascultatori prin cuvinte de linguseala, a
vorbit deschis celor care erau tari in cerbice, netaiati imprejur la
inima, celor ce se lupta cu legea, celor care duc razboi impotriva
Duhului Sfant si altele inca. Acum cainii multi l-au inconjurat ca pe
Stapanul Hristos si tauri grasi, potrivit cuvintelor psalmistului, l-au
cuprins. Statea singur, inconjurat din toate partile de un popor de
ucigasi. In acel ceas nu era alaturi de el nici un prieten, nici un
cunoscut, nici o ruda. In adevar, prezenta unor cunostinte de aproape da
o oarecare mangaiere celor care sunt in primejdie. Dar inaltul Arbitru
al marii lupte, Dumnezeu, a cunoscut ca Stefan are nevoie de un ajutator
- caci, desi era curajos si viteaz, totusi era om si simtea cele
omenesti - si i Se arata indata. Si pe cand se uita Stefan spre cer, S-a
aratat Dumnezeu avand pe Fiul in dreapta, in forma omeneasca.
Ce mare iubire de oameni, ce mare
bunatate! S-a aratat atletului pentru care lupta, Dumnezeul dumnezeilor.
Iar Dumnezeul tuturor i-a spus cam aceste cuvinte: “Nu fi intristat,
Stefane, ca n-ai pe nici un om care sa te ajute, ca nu-i langa tine la
vreme de necazuri nici un prieten”.” Ca de obicei el avea colegi, erau
prin multime pe acolo, insa nimeni nu lua parte. Asa suntem parasiti
cand suntem in mare necaz. “”Dar Eu impreuna cu iubitul Meu Fiu” spunea
Dumnezeu, “vad cele ce se fac. Gata este odihna, deschise sunt usile
Raiului, cu putina rabdare paraseste viata aceasta trecatoare si
grabeste-te spre viata cea vesnica si fara de sfarsit. Inca pe cand esti
in trup vezi pe Dumnezeu, lucru ce depaseste toata firea omeneasca. Ai
fost initiat de apostolii mai batrani ca Tatal are Fiu adevarat si
iubit. Iata Eu Ma arat tie atat cat poti purta tu. Sta alaturi de Mine,
in dreapta, si Fiul, ca sa cunosti din locul in care sta, ce cinste are
la Mine. Atunci cand Dumnezeu umbla pe pamant in trup omenesc,
scandaliza pe multi, dar tu acum vezi-L langa Mine intru inaltime, cu
chip de om ceresc si supraceresc pentru a te incredinta de intruparea
care s-a savarsit. Nu te tulbura, nu te pierde cu firea, daca esti
pietruit pentru El. Nu te teme de lupta, caci vezi pe Arbitrul luptelor.
Paraseste trupul, dispretuindu-l ca pe o legatura pamanteasca, ca pe o
casa putreda, ca pe un vas de lut usor de spart. Alearga liber ca sa
mostenesti viata de aici. Cununa virtutii tale ti-e gata, muta-te de
acum de pe pamant la cer. Lasa trupul ucigasilor tai (…), paraseste tu
un popor cuprins de furie si vino in ceata ingerilor.”" Cam aceasta ii
spunea Dumnezeu in aceasta vedenie foarte mangaietoare pentru Stefan.
“Dumnezeu s-a aratat Sfantului Stefan cu
intentia ca sa nu sufere ceva cumplit si sa-i dea mai mult zel in fata
marii primejdii care sta inaintea lui. Din aceasta pricina, nu i-a
trimis in ajutor un inger ca apostolilor in temnita, nici o putere
slujitoare sau un semn; S-a aratat El insusi, Domnul. Stefan a fost
parga mucenicilor, iar cea dintai fapta de mucenicie trebuia sa fie
desavarsita, pentru ca mucenicii, cei care vor fi ziditi in urma, sa ia
reazim tare de ravna si sa nu fie imitatori ai fricii”. Toti mucenicii
aproape au avut un sprijin, niste ocrotitori. Unora, in temnita aruncati
fiind, plini de rane, in timpul noptii li se arata cineva, un batran
sau un apostol, un inger, si le vindeca ranele si a doua zi erau intregi
si uimeau pe cei care i-au chinuit in ziua precedenta. Asa incat aceste
aratari, aceste incurajari supraomenesti dadeau foarte mult curaj
martirilor de la inceput. Iar Sfantului Stefan nu s-a aratat un inger
sau un sfant apostol, ci insusi Dumnezeu Tatal si Fiul in slava
cereasca.
“Asa se intampla si in razboaiele
obisnuite. Soldatul din primele randuri este cel care da tonul luptei:
daca se poarta cu barbatie si cu vitejie incurajeaza pe toti ceilalti”
care vin in urma lui.
“(…) Cel invrednicit de marea vedenie ca
nici un altul n-a trecut sub tacere ceea ce a vazut. Dimpotriva, indata
a strigat: “Iata vad cerul deschis si Fiul Omului stand la dreapta lui
Dumnezeu”. Credea Sfantul Stefan ca indata ce va spune vedenia, are sa-i
convinga pe necredinciosi. Ei insa au facut cuvintele prilej de mai
multa manie si furie si astupandu-si urechile la auzul cuvintelor lui,
socotindu-le drept hula, s-au pornit de indata sa ucida. Tragandu-l
afara din cetate pe omul purtator de Hristos, care purta rabdarea ca si
Hristos crucea, vindeca raul savarsit tot prin rau, se apara de ucidere
prin ucidere si adauga crucii pietrele. Au asezat pe un loc ses pe de
trei ori fericitul Stefan, trupul acela inalt, trofeul mare al
mucenicilor, si poporul sangiurilor si al maniei au inconjurat pe Stefan
si imitand acea numita aghinie intrebuintata in lupte, au aruncat cu
pietre in diaconul Pietrei celei care sta in capul unghiului”, in
Sfantul Stefan.
“Mana evreiasca a savarsit omorul. Tinta
celor care aruncau era mucenicul care statea in mijloc, ca si semnul de
ochit pentru arcasi. Trupul sau ranit din toate partile si scaldat in
sange n-a mai putut sta drept, se clatina si ameninta cu caderea, ca un
plop inalt taiat la radacina de multi taietori de lemne. Dar n-a cazut
neelegant ca cei mai multi dintre oameni, n-a cazut lungit cu fata la
pamant, nici n-a fost doborat pe o coasta, nici n-a cazut trupul lui pe
spate, ci a cazut punandu-si genunchii in chipul plin de cuviinta al
unui om care se roaga”.
A murit rugandu-se. “A grabit prin
rugaciune despartirea trupului de suflet, strigand catre Domnul vazut de
el: “Doamne Iisuse Hristoase, primeste duhul meu”. Se silea sa se mute
de aici ca dintr-o tara straina in patria sa, ca dintr-un pamant pustiu
si secetos intr-un oras stralucitor. Pe langa rugaciunea sa a adaugat si
o rugaciune pentru cei care il loveau cu pietre. Cei ce raneau faceau
fapte bune - pentru el, pentru Stefan - “cei ce aruncau cu pietre
mantuiau, cei ce ucideau dadeau viata, cei ce-l desparteau de tarana il
trimiteau in imparatia Cerurilor.
Sa vedem ce scop au si cuvintele
rugaciunii lui: “Doamne, nu socoti lor pacatul acesta”. Stefan nu s-a
rugat, dupa cum gresit socotesc unii, ca sa ramana pacatul dusmanilor
lui nepedepsit si fara raspundere. (…) Dar ce sens au cuvintele “Doamne,
nu socoti lor pacatul acesta”? Iata ce vrea sa spuna Sfantul Stefan:
“Da-le, Doamne, teama umilintei; du spre cainta pe cei indrazneti! Nu
ingadui sa moara in taierea imprejur a necredintei! Atrage-i, Doamne,
prin pocainta la cunoasterea Ta! Aprinde-le in inimi flacara
dumnezeirii! Daca se vor imbunatati in chipul acesta, este clar ca
atunci nu le vei socoti lor pacatul. Daca se vor spala cu sangele Tau si
al meu in baia harului, vor fi sloboziti de crimele lor”.
Acestea s-au intamplat si drama s-a
savarsit. Osti de ingeri se bucurau de lupta sa si cu multa suita l-au
asezat pe Sfantul Stefan in ceata ingerilor. Diavolul insa s-a intors
fara nici o isprava, grozav nedumerit. Dar ca sa vorbesc intr-un chip
mai material despre duhul vazduhului care are fata, ca sa ma exprim prin
cuvintele profetice, ca arsura oalei, diavolul a savarsit tocmai
contrariul decat ceea ce nadajduia: prin cele prin care socotea ca are
sa imputineze pe crestini, prin acelea a inmultit catalogul
mucenicilor”.
Frati crestini, asa ne e prezentat acest
martiriu al Sfantului Stefan, primul martir crestin. A fost cu adevarat
parga a mucenicilor si un exemplu, cu tot ansamblul de chinuri si cu
tot sprijinul dumnezeirii intregi care l-a intarit. Duhul Sfant era in
el, iar sus pe bolta cereasca, deasupra teatrului in care patimea, erau
Tatal, Dumnezeu Tatal si Fiul, (…) pentru care murea Sfantul Stefan.
Locul unde a fost mucenicit Sfantul Stefan este cunoscut la Ierusalim,
cine a fost acolo stie, este o biserica ridicata in cinstea lui, cand se
iese din cetatea Ierusalimului catre Ghetsimani. Se trece prin poarta
Sfantului Stefan si e o biserica frumoasa, nu prea veche, insa [facuta]
pe zidul uneia [mai] vechi. Acolo a fost alta biserica la inceputuri. Si
de acolo se coboara la Ghetsimani. Ceea ce adauga la frumusetea
bisericii si la aceasta intamplare cu martiriul Sfantului Stefan, sunt
indeosebi clopotele. Frati crestini, cine a fost si a ascultat acest
dangat de clopot, e rascolit cu adevarat dumnezeieste. Cine a armonizat
aceste clopote, cine a pus in ele metalul ca sa dea un sunet asa de
duios si asa de armonios, desteapta in inimi momentul dramatic, dar si
de slava in care Sfantul Stefan si-a dat duhul in mainile Sfintei
Treimi.
A fost cules de crestini, trupul lui
ucis cu pietre, a fost ingropat cu cinste acolo, insa a disparut pentru
multa vreme. Abia in anul 415 s-a descoperit Sfantul lui trup si a fost
pus din nou intr-o racla de argint aurit si pastrat cu cinste la
Constantinopol. Dupa aceea moastele lui au circulat si Dumnezeu stie
unde sunt acum; parti din ele sunt in mai multe locuri din lumea
crestina. Si un moment important: cand s-au gasit moastele Sfantului
Stefan, in loc sa se bucure toata lumea crestina din insula in care s-au
gasit, in Mediterana - erau si evrei acolo - toti evreii au fost
ciomagiti de crestini, ca un fel de razbunare pentru aceasta crima, ca
l-au ucis pe Sfantul Stefan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu