PREDICĂ LA DUMINICA A XXIII-A DUPĂ RUSALII
Despre Iad
Şi-L rugau pe El să nu le poruncească să meargă în adânc (Luca VIII, 31).
Fraţi creştini,
 Sfânta Evanghelie de astăzi
ne prezintă o scenă cutremurătoare în care vedem cum Domnul nostru Iisus
Hristos a vindecat un om îndrăcit în care se încuibaseră o legiune de
demoni. Şi spune Sfânta Evanghelie, că acest om îşi avea locuinţa prin
morminte.
Nimeni nu-l putea ţine legat, nici chiar în lanţuri şi de
multe ori fusese legat cu picioarele în obezi şi cu cătuşe la mâini, dar
sfărâmase totul. El stătea mai mult printre morminte, alerga gol,
striga şi se lovea cu pietre, aşa că nimeni nu se încumeta să mai treacă
pe drumul acela. Dar deodată demonii simt că se apropie Fiul lui
Dumnezeu şi-l scot afară pe om din groapă, care răcnind îl întâmpină pe
Iisus cu glas puternic zicând: "Ce ai cu mine, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu
Celui Preaînalt? Rogu-Te, nu mă chinui!
Ce descoperim în aceste cuvinte ale demonilor care vorbeau prin gura îndrăcitului?
În primul rând, vedem că ei L-au cunoscut că este Fiul lui
Dumnezeu. În al doilea rând, observăm că demonii fac şi ei o rugăciune
către Fiul lui Dumnezeu, căci vedem cum se roagă ca să nu-i chinuiască.
În al treilea rând, descoperim că şi dracii care sunt duhuri
necurate, se tem de chinuri şi de suferinţe, ceea ce ne face să
înţelegem că există iad şi chinuri veşnice şi că sufletele oamenilor
păcătoşi se vor chinui acolo împreună cu demonii în veci şi nu cum spun
unii că nu există iad, că nu există suflet şi că după moarte nu mai
simţi nimic deoarece totul se pierde.
Iată deci că duhurile necurate asupresc în lumea aceasta pe
oameni, îi învaţă la rele, îi chinuie în diferite feluri şi le face
plăcere să-i vadă căzuţi în cele mai mari necazuri şi să se târască ca
şarpele pe pământ lipsiţi de sprijinul dumnezeiesc, iar apoi să meargă
cu ei în chinurile iadului pentru păcatele lor.
Iisus l-a întrebat pe demonizatul de astăzi: "Care-ţi este
numele? Iar el a zis: Legiune. Căci demonii intraseră în el. Sărmanul
om, era încătuşat de vreo 6000 de draci, căci atâta înseamnă o legiune.
Deşi erau atât de mulţi, la puterea dumnezeiască a lui Iisus, s-au
cutremurat şi L-au rugat să nu le poruncească să meargă în adânc,
adică să nu-i trimită în întuneric, în tartar, în iad, căci locul
acesta este păstrat pentru demoni ca să fie judecaţi în ziua judecăţii.
Ei se rugau ca să nu fie trimişi în acel loc unde sunt mulţi demoni
legaţi, pentru că se temeau mult de chinuri şi nădăjduiau să mai facă şi
alte rele între oameni.
Toate popoarele pământului au credinţă despre chinurile
veşnice ale iadului şi învaţă că după moarte pe cei răi îi aşteaptă
aceste chinuri înfricoşătoare. Dar dintre toate religiile, credinţa
ortodoxă ne descoperă clar din Sfânta Scriptură, existenţa chinurilor
veşnice ale iadului de care pomeneşte însuşi Mântuitorul în Sfânta
Evanghelie zicând: "Duceţi-vă de la Mine blestemaţilor în focul cel de
veci care este gătit diavolului şi îngerilor lui.
Existenţa diavolului se poate vedea din pilda bogatului
nemilostiv, care cere săracului Lazăr o picătură de apă să-i răcorească
limba, ca şi din parabola datornicului nemilostiv care a fost aruncat în
întunericul cel mai din afară. Existenţa iadului se poate deduce şi din
rugăciunea demonilor din Evanghelia de astăzi care îl rugau pe Domnul
Hristos ca să nu le poruncească să meargă în adânc, precum şi din alte locuri din Sfânta Scriptură.
Iadul, n-a fost niciodată tăgăduit, nici de eretici, nici de
evrei, nici de mahomedani şi însuşi păgânii au avut o credinţă despre
iad. Sunt însă oameni în zilele noastre care râd când aud despre iad, îl
pun la îndoială, iar alţii zic cu toată convingerea că nu există.
Sărmanii oameni se lipsesc de suflet pentru comoditatea trupului. Unii
tăgăduiesc doctrina despre iad pentru că sunt nedestoinici în materie de
religie, sunt străini de această parte a ştiinţei, şi nu cunosc nici
cele mai elementare chestiuni ale catehismului.
Mulţi caută să combată cu încăpăţânare existenţa iadului
pentru ca să convingă cât mai multă lume, ca să aibă cu cine să se
încurajeze şi să facă păcate fără frică. De aceea ar dori să nu mai
existe iad şi o ţin aşa cu tărie. Dacă un hoţ ar fi nebun şi nu ar crede
că există închisori, oare închisoarea ar înceta să mai existe, şi cei
condamnaţi nu s-ar mai face părtaşi acelor locuri de amar? Dar oare
trebuie să vină cei din închisori să ne spună că într-adevăr există
închisori? Căci aşa pretind mulţi necredincioşi, că n-a venit nimeni de
dincolo de mormânt care să vorbească despre iad! Dar e nevoie ca
osândiţii din iad să vină şi să ne vorbească?
Cu toate acestea Dumnezeu a îngăduit ca să vină de dincolo şi
să ne vorbească despre cele văzute pe acolo cu sufletul. Domnul Hristos
ne vorbeşte despre bogatul pe care-l vedea în focul iadului şi care
cerea o picătură de apă ca să se răcorească. Sunt apoi cele trei suflete
pe care le-a întors Mântuitorul înapoi în viaţa aceasta: fiul văduvei
din Nain, fiica lui Iair şi Lazăr. Despre ei spun sfintele cărţi că
sufletele le-au fost aduse pe pământ din iad şi au mai trăit mult timp
învăţând şi spunând în lume cele ce-au văzut pe acolo. Dar diavolul care
vrea să înşele pe toată lumea cu vicleşugurile lui, se ascunde şi nu
vrea să se dea pe faţă nelăsându-i pe oameni să creadă că există el şi
înşelăciunea lui.
Aşa se povesteşte că de multă vreme trăia un hoţ foarte
periculos şi viclean. El folosea vicleşugul ca şi diavolul, ca să-i
poată trăda pe oameni. Lumea era speriată şi căuta fiecare să se apere,
închizând ferestrele şi uşile, ca să nu poată pătrunde acest hoţ fioros
în casele lor. Dar ce făcea hoţul? O vreme, el nu mai făcea nici o
spargere şi plătea oameni pe care-i trimetea prin sate să spună, că a
murit.
Auzind vestea, oamenii se bucurau, răsuflau uşuraţi, stăteau
liniştiţi, nu se mai păzeau şi astfel uitau uşile descuiate. Atunci
hoţul nostru ieşea din ascunzătoare şi făcea cele mai grele prădăciuni.
Jefuia şi omora, lăsând în urmă numai chin şi jale.
În felul acestui hoţ acţionează şi diavolul, fraţi creştini.
Astfel el pune pe anumiţi necredincioşi să spună în lume că nu există
diavol şi nici iad. Cei cu credinţă puţină, cred această minciună.
Astfel slăbesc în rugăciune, nu mai vin la biserică, nu le mai este
frică de păcate, amână spovedania şi împărtăşania, se aşează pe
petreceri şi trăiesc fără grijă de moarte. Aşa pe negândite îi prinde
moartea nepregătiţi şi diavolul înfige ghearele în sufletele lor şi
astfel ajung în muncile veşnice ale iadului.
Aşa că, fraţi creştini, cum credem că există Dumnezeu, rai,
îngeri şi suflet, să credem că există şi iad şi demoni care vor chinui
sufletele, căci nu în zadar spune Mântuitorul că tot pomul care nu face
roadă bună se taie şi se aruncă în foc. În altă parte tot Mântuitorul
spune că va trimite Fiul Omului pe îngerii Săi şi-i vor aduna din
împărăţia Sa, pe toţi cei care fac sminteli şi fărădelegi, care vor fi
aruncaţi în cuptorul cel de foc, unde este plânsul şi scrâşnirea
dinţilor.
Tot în Evanghelia Sa, Domnul Hristos mai zice: "Că mulţi vor
veni de la Apus şi de la Răsărit şi se vor odihni cu Avraam şi cu Isaac
în Împărăţia cerurilor, iar fiii Împărăţiei se vor arunca în întunericul
cel mai din afară acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor. În
altă parte ne spune că intrând împăratul, a văzut între cei ce şedeau la
masă pe un om ce nu era îmbrăcat în haină de nuntă şi i-a zis:
"Prietene, cum ai întrat aici fără haină de nuntă? Atunci a zis
împăratul slugilor: Legaţi-i mâinile şi picioarele şi aruncaţi-l în
întunericul cel mai din afară acolo va fi plângerea şi scrâşnirea
dinţilor.
Nu în zadar Mântuitorul mai spune: "De te sminteşte mâna ta,
tai-o; căci mai bine este să intri în viaţa veşnică fără o mână, decât
cu amândouă mâinile în gheenă, în focul cel nestins, unde viermele nu
doarme şi focul nu se stinge. De te sminteşte piciorul tău, taie-l, căci
mai bine este să intri în viaţa veşnică fără un picior decât să te duci
cu amândouă picioarele în focul cel nestins. Şi de te sminteşte ochiul
tău, scoate-l, căci mai bine este să intri cu un ochi în Împărăţia lui
Dumnezeu, decât să fii aruncat cu doi ochi în gheena focului, unde
viermele nu doarme şi focul nu se stinge.
În Apocalipsă, se spune că a fost prinsă fiara şi cu ea
proorocul mincinos care a făcut semne înaintea ei cu care a amăgit pe
cei care au luat semnul fiarei şi care s-au închinat chipului ei.
Aceştia au fost trimişi într-o mare de foc, care arde cu piatră şi
pucioasă. Iată deci că mintea omenească poate fi convinsă de existenţa
iadului şi de învăţătura sfintei noastre Biserici, despre suferinţele
care aşteaptă pe păcătoşi acolo.
Pentru a ne imagina cât de puţin, iadul şi chinurile lui, să
privim cu atenţie cu ochii sufletului la bietul om din Evanghelia de
astăzi, încătuşat de 6000 de demoni, care-l duceau prin morminte şi
pustietăţi chinuindu-i şi sfărâmându-i în diferite chipuri trupul gol.
Domnul Iisus, care-l cunoştea, a voit să facă milă cu el şi să alunge
duhurile necurate căci de aceea a venit în ţinutul acela.
Demonii când L-au văzut, s-au înspăimântat iar cel mai mare
dintre ei, vorbind în numele tuturor demonilor încuibaţi în bietul om,
ruga pe Iisus ca să nu le poruncească, să meargă în adânc. Iată
deci, câtă frică au demonii de acest iad înfricoşat, căci vedem cum se
tem de mânia şi blestemul dumnezeiesc, iar noi nu purtăm nici o grijă de
salvarea sufletului nostru. Este adevărat că fiecare om în viaţa
aceasta gândeşte mai mult la fericire, mâncăruri şi băuturi alese,
distracţii şi tot felul de plăceri dulci, frumoase, aromate şi gustoase.
Dar să ne oprim o clipă şi să cugetăm mai adânc la viaţa
noastră care se sfârşeşte cu fiecare zi ce trece şi să vedem cum ne
apropiem de înfricoşata zi a morţii, de judecata lui Dumnezeu ca să dăm
seama pentru faptele noastre; să vedem cum ne apropiem de iadul cu
demoni care aşteaptă sufletele neîndreptate în viaţa aceasta. E cel mai
folositor lucru pe care trebuie să-l facem fiecare, căci nimeni nu ca
scăpa de moarte şi de judecată.
Odată cu ieşirea sufletului vom vedea lucruri îngrozitoare,
căci sufletul îşi va păstra toate darurile supranaturale, precum şi cele
cinci simţiri ale trupului: auzul, văzul, gustul, mirosul şi pipăitul.
Tot aşa se vor păstra cele trei puteri sufleteşti: judecata, voinţa şi
aducerea aminte.
Acolo în iad ne vom aminti toată viaţa noastră, toate faptele
pe care le-am făcut, toate locurile unde am petrecut. Ne vom aminti de
părinţi şi rudenii, de fraţi, surori şi de toate dezmierdările lumii în
acel loc depărtat de Dumnezeu. Grozav va fi chinul când îţi vei aminti
toate acestea. Un dor nebun va chinui sufletul copiilor pentru părinţi,
al părinţilor pentru copii, al fraţilor de surori şi al soţilor între
ei. Plângere nemângâiată va cuprinde sufletul, iar chinul va fi fără de
sfârşit. Cu auzul vor auzi hulele, înjurăturile şi toate batjocurile
demonilor, precum şi răcnetul celorlalte suflete chinuite. Vor auzi
trosnetul focului veşnic şi şuierăturile balaurilor care se apropie de
ei.
Cu văzul vor vedea toate acestea şi vor vedea cum clocotesc
sufletele întocmai ca bucăţelele în oala ce fierbe la foc. Acolo vor
fierbe sufletele în smoală şi apă fierbinte. Vor vedea diavolii în toată
urâţenia lor; vor vedea focul şi viermii cei neadormiţi; vor vedea şi
vor cunoaşte pe mulţi cu care s-au distrat pe pământ, vor gusta
spurcăciunile demonilor şi carnea pruncilor avortaţi. Vor gusta din plin
amărăciunea şi putregaiul iadului.
Vor mirosi cele mai scârnave mirosuri ale duhurilor necurate.
Vor mirosi toată putoarea iadului şi tot puroiul sufletelor stricate de
mulţimea păcatelor. Vor pipăi capetele balaurilor încolăciţi şi viermii
cei neadormiţi pe care îi vor avea de aşternut.
Vai de sufletul păcătos, căci de mii de ori ar fi fost mai
bine să nu se nască decât să ajungă în aceste locuri. O, ce bine ar fi
ca odată cu ieşirea sufletului să dispară şi aceste simţuri! Dar durerea
mare este că sufletul va avea dezvoltate toate simţurile acestea care
vor lucra cu putere şi mai multă.
Toate acestea fraţi creştini, trebuie să ne sfâşie sufletul
când le auzim, căci sunt mai grele decât puterile trupeşti. Atunci
copiii vor blestema pe părinţi căci nu i-au învăţat calea cea bună, vor
blestema pântecele care i-au purtat şi laptele pe care l-au supt. Atunci
mulţi vor blestema pe prietenii care i-au îndemnat la păcate şi plăceri
vinovate. Vor blestema băuturile, mâncărurile, muzica şi dansurile,
desfrâurile şi toate plăcerile pe care le-au gustat în viaţă şi care
acum s-au sfârşit şi le pricinuiesc atâta amar.
Gândiţi-vă la îndrăcitul din Evanghelia de astăzi care
fierbea de mânie întocmai ca o fiară sălbatică şi care dacă ar fi putut
şi-ar fi scos şi ficaţii din el ca să-i mănânce. Gândiţi-vă la răutatea
şi spurcăciunea dracilor, că nici porcii nu i-au putut suferi şi au
preferat să se înece, decât să-i primească. Gândiţi-vă la chinurile unui
bolnav de cancer pe patul morţii, care-şi varsă plămânii şi fierea pe
gură şi care-şi rupe carnea de durere, strigând şi blestemând.
Gândiţi-vă la usturimile celui care a fost ars de foc sau
opărit, cum curge carnea de pe el în dureri sfâşietoare. Gândiţi-vă la
durerea unei măsele şi la toate durerile trupeşti care te chinuie zile
şi nopţi întregi. Cât este de greu! Dar acestea sunt trecătoare. Însă
chinul iadului pentru suflet nu se mai sfârşeşte niciodată. Când vor
trece mii şi milioane de ani, chinul iadului este tot la început. Râuri
de lacrimi dacă se varsă, acolo nu mai este pocăinţă, nu mai este
iertare.
Se spune că regele Lisimah după ce a fost învins de sciţi,
aceia au astupat toate fântânile, iar el era chinuit groaznic de sete.
Nu mai putea suferi arsura setei şi simţea cum i se aprind plămânii.
Bietul rege se predă duşmanilor, iar aceştia îi dădură o cupă mare de
apă ca să-şi potolească setea. După ce bău regele zise: "Vai, ce repede
trece plăcerea pentru care mi-am pierdut tronul şi libertatea! A fost
luat apoi legat şi dus în temniţele închisorii pentru executare. Aşa vor
spune şi osândiţii iadului cu mare amărăciune, când vor vedea cum au
trecut plăcerile vinovate pentru care au pierdut fericirea veşnică şi
sufletul.
Un sfânt părinte spune că cel mai greu va fi pentru
nefericiţii din iad, când vor vedea că sunt osândiţi acolo pentru nişte
păcate pe care puteau uşor să le ocolească şi să-şi salveze sufletul,
câştigând fericirea cerească.
Sfântul Ioan Damaschin, povestind viaţa prinţului Ioasaf care
a fost încreştinat de pustnicul Varlaam, spune că acest prinţ, pe când
se afla expus la ispite violente, se ruga cu lacrimi lui Dumnezeu ca
să-l scape. Rugăciunea fiindu-i ascultată, a fost răpit cu sufletul şi
condus într-un loc întunecos, plin de groază cu vedere înfiorătoare.
Era în faţa unui lac de pucioasă şi smoală cu foc, în care se
găseau nenumărate suflete cufundate acolo pradă flăcărilor şi
usturimilor mistuitoare. În mijlocul urletelor şi strigătelor de
deznădejde auzi o voce cerească care-i zise: "Aici păcatul îşi primeşte
pedeapsa, aici plăcerea unui moment e pedepsită cu o veşnicie de
suferinţă. Această vedenie îi dete puteri noi, iar sfântul Ioasaf
învinse toate ispitele demonului.
Noi auzim însă şi ştim că există iad, dar cu toate acestea
mergem pe calea care ne duce la chinurile lui. Cine se pocăieşte cu
adevărat? Cine se îndreaptă? Cine se întoarce din calea pierzării? Cei
mai mulţi se lasă în nădejdea că Dumnezeu este bun şi ne iartă, dar uită
că Dumnezeu e drept şi pedepseşte după dreptate. Ca să înţelegeţi cât
de puţin suferinţa iadului, ascultaţi încă o întâmplare adevărată.
Împăratul Zenon al Ţarigradului, a împărăţit ca un nevrednic
şi păcătos peste supuşii lui. Din cauza vieţii lui scandaloase, a
petrecerilor şi beţiilor a fost urât de popor, de boieri, de armată şi
chiar de soţia lui Adriana. Ascultaţi ce i-a făcut într-o zi
împărăteasa: după una din petreceri împăratul s-a îmbătat aşa de rău
încât a căzut jos ca un mort. Împărăteasa a poruncit ca să fie băgat
într-o groapă adâncă, să fie astupat şi nimeni să nu îndrăznească să-l
scoată, pentru că un astfel de împărat nevrednic de viaţă şi de
împărăţia lui trebuia îngropat de viu.
După puţin timp, Zenon împăratul se trezeşte din beţia lui,
în acel cavou întunecos. Vede întunericul, simte unde se află şi spaima
îl îngrozeşte. Începe să bată, să strige, să plângă şi să se înfurie,
dar nimeni nu îndrăzneşte şi nu i se face milă de el ca să-i deschidă.
Piatra de pe uşa gropii era grea, iar ticălosul împărat îngrozit de
fiorul morţii a început să răcnească ca fiarele sălbatice, să strige şi
să se bată cu capul de pereţi, încât s-a zdrobit şi aşa în chinuri
groaznice şi-a lepădat sufletul, căci după dezgropare a fost găsit
sfărâmat cu totul.
De la acest mormânt să ne ducem cu gândul la sufletul
păcătos, osândit în întunericul dinafară. Câtă jale şi frică se simte în
întunericul acela! Icoana aceasta a veşnicilor chinuri din iad s-o avem
totdeauna în faţa ochilor noştri fraţi creştini şi să ne gândim şi cu
mult mai mult interes sufletesc, cu mai multă atenţie, la mântuirea
sufletului nostru. Să facem tot ceea ce ne stă în putere numai să nu
ajungem în acel loc înfricoşat, căci pentru păstrarea vieţii trupeşti
facem orice.
Ne ferim de orice primejdie, folosim orice leac, renunţăm la
orice plăcere şi ţinem chiar un regim riguros numai să ne facem
sănătoşi. Cheltuim pe la doctori, căutăm medicamente cât mai bune, numai
să ne păstrăm viaţa aceasta trecătoare. Dar moartea tot nu putem să o
ocolim şi de ea să fim siguri că nu vom scăpa.
Judecaţi acum singuri dacă nu-i mai importantă ca orice
asigurarea vieţii de dincolo de moarte, dar o cumplită urgie apasă pe
capul multora, că trăiesc pe pământ ca în iad. Zadarnic au case mari şi
maşini mici, dar n-au pace, n-au linişte, n-au mulţumire sufletească,
fiindcă n-au pe Dumnezeu, sunt căzuţi în ghearele satanei. Mulţi sunt
îndrăciţi, împătimiţi şi frământaţi de tot felul de pofte viclene şi
scârboase şi nu pot jertfi nici cel mai puţin timp pentru suflet.
Auzim multe persoane tânguindu-se şi spunând că se simt aşa
de singure şi deznădăjduite, încât unele ajung până acolo să spună că
sunt gata să-şi ia viaţa. Într-adevăr aceste persoane sunt singure, căci
dacă ar avea pe Dumnezeu, ar avea totul, dar aşa zadarnic au celelalte
lucruri trecătoare. Iată deci ce trebuie să facă: să-L caute pe Dumnezeu
în casa Lui, în Sfânta Biserică, să asculte cuvântul şi să împlinească
poruncile şi voia Lui. Să iubească pe Dumnezeu mai mult ca orice pe
lumea aceasta şi atunci vor găsi liniştea sufletească şi nu se vor mai
simţi singuri.
Când auziţi pe cineva că nu poate suferi biserica, preotul,
rugăciunea, icoana, să ştiţi că acela e necurat, e legat în lanţuri de
demoni, e stăpânit de vrăjmaşul. Pentru asemenea suflet se cer rugăciuni
puternice, cu jertfă, post şi milostenii, cu metanii şi ajunări. Din
păcate s-au înmulţit astfel de cazuri că aproape nu există casă în care
să nu fie cel puţin unul pe care satana îl ţine şi nu poate veni la
biserică, întocmai ca îndrăcitul din Evanghelia de astăzi.
Multe lacrimi varsă unele mame pentru copiii lor care suferă
de necredinţă. Multe soţii sunt chinuite de soţii lor care le opresc să
nu mai vină la biserică, pentru patima păcatului, căci nu se pot înfrâna
niciodată, ca să se păstreze curaţi cu trupul şi să poată primi
sfinţeniile din biserică. Nu se mai ţine seama de sărbători şi de sfânta
duminică.
Dar să înălţăm o clipă gândul nostru la cei nefericiţi care
se află acum în osânda cea cumplită a iadului. Ce n-ar face ei dacă s-ar
mai putea întoarce iarăşi pe pământ?! Ce n-ar da ei să se poată
răscumpăra?! Câte n-ar îndura ei, aici în lumea aceasta numai ca să
scape?! Ar renunţa la orice, n-ar mai spune că e greu să se lase de
drăcuit, de înjurat şi blestemat, de desfrânări şi de fumat. Nu le-ar
mai fi greu să trăiască fără distracţii, chefuri şi atâtea plăceri
păcătoase, dar pentru dânşii e prea târziu; soarta lor e pecetluită în
iad.
Zadarnic se roagă, rugăciunile lor nu mai sunt ascultate,
pentru că o prăpastie mare este între cer şi iad. Numai noi, aceştia de
pe pământ, cât suntem în viaţă mai putem face şi repara din trecutul
acestor nefericiţi. Noi putem stinge şi flăcările care ne aşteaptă pe
noi înşine dincolo în iad, prin lacrimile pocăinţei, prin spovedanie
sinceră, prin fapte bune şi viaţă curată. Dar vai, stăm nepăsători,
pasivi la cuvintele dumnezeieşti care ni se par glume.
Această împietrire a inimii, vine de la demonul care nu ne
lasă să auzim, să înţelegem şi să facem voia lui Dumnezeu. Zadarnic
strigă la noi semnele cereşti, urgiile dumnezeieşti, căci nu auzim, nu
vedem şi nu ne mişcă nimic, ci ne făurim mii de planuri pentru viitor.
Iadul nu ne înspăimântă, soarta noastră în veşnicie nu ne preocupă, iar
viaţa se scurge, moartea se apropie pe nesimţite şi noi stăm nepăsători
mergând spre prăpastie cu ochii legaţi.
Fraţi creştini, treziţi-vă din somnul păcatelor, unde vă
duceţi? Sunteţi creştini! Unde vă e credinţa? Unde vă e mintea oameni
buni? Când veţi cugeta la veşnicie? Dacă nu auziţi acum cât mai aveţi
vreme, în viaţa cealaltă va fi prea târziu. Ascultaţi cuvintele
înţeleptului Sirah, care spune, să aveţi milă de sufletele voastre, căci
dacă voi nu aveţi milă cine să aibă şi să vă scape? Nu vă pregătiţi
pieirea printr-o nepăsare de neiertat.
Căiţi-vă de păcatele pe care le-aţi săvârşit, cât mai este
vreme. Fugiţi de păcat şi trăiţi în sfinţenie, păstraţi-vă curaţi făcând
fapte bune, iar când vă spovediţi cereţi canon pentru păcate fiindcă
ele trebuie ispăşite, ori aici, ori în iad. De aceea vin suferinţe grele
peste unii chiar spovediţi, pentru că nu fac canon pentru păcate şi
trimite Dumnezeu înaintea sfârşitului vieţii noastre suferinţe grele,
anii durerilor, ca să ne ispăşim de păcate şi să ne întoarcem la El.
Să nu cârtim, ci mai bine să ne recunoaştem vina, şi să
plângem cu lacrimi amare, să plângem că de multe ori am râs de câte ceva
chiar cu lacrimi. Să vărsăm deci lacrimi cu părere de rău, ca să
stingem focul iadului care ne aşteaptă, dacă nu ne îndreptăm. De câte
ori vin ispitele, opriţi-vă şi ziceţi:
- Înapoia mea satano, există iad şi chinuri veşnice, mă tem
şi vreau să nu mai păcătuiesc, vreau să ascult de Dumnezeu şi să mă las
de toate păcatele. Vreau să slujesc Domnului meu, Stăpânului meu ceresc.
Rugăciune
Dumnezeule Prea Drepte, ca să pedepseşti păcatele
noastre pe care le-am făcut, trimite-ne aici în lumea aceasta, boli,
necazuri şi suferinţe pe care le merităm, după voia Ta cea sfântă. Ştim
că după puţină vreme ele se vor sfârşi. Dar să nu ne pedepseşti Doamne
în iad cu chinuri veşnice, fără de sfârşit.
Fie-Ţi milă de noi păcătoşii şi dă-ne minte ca să înţelegem
voia Ta cea sfântă, să Te iubim pe Tine, mai mult ca orice în lumea
aceasta şi să-Ţi slujim Ţie acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Amin.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu