
Domnul nostru Iisus Hristos a
vorbit de multe ori în pilde despre Împărăţia cerului, aşa cum vedem şi
în Sfânta Evanghelie de astăzi. El a luat asemănări de pe pământ, le-a
tâlcuit, ca ucenicii Lui să descopere din aceste pilde minunate
învăţături pentru sufletele noastre. Pilda semănătorului care s-a citit
astăzi este prima pildă pe care o spune Mântuitorul înaintea ucenicilor
Săi şi pe care a şi explicat-o pe scurt.
În această parabolă ni se descoperă marea taină a Cuvântului
lui Dumnezeu. Sămânţa aceasta dumnezeiască poartă în sine lumina
adevărului şi acest adevăr este singurul care ne poate ajuta la
mântuire. Contează însă felul cum va primi omul în cugetul, mintea şi
inima lui această sămânţă cerească Cuvântul lui Dumnezeu.
Sămânţa este începutul fiecărei fapte, aşa precum cuvântul
lui Dumnezeu este începutul vieţuirii creştine pentru fiecare om. Fără
sămânţă pământul rămâne sterp şi pustiu, aşa cum fără Cuvântul lui
Dumnezeu, inima omului e stearpă şi pustie. Sămânţa se încredinţează
oricărei categorii de pământ, aşa precum Cuvântul lui Dumnezeu se
adresează tuturor inimilor ascultătorilor, la toate neamurile
pământului, la toate clasele sociale şi la toate generaţiile. Cuvântul
lui Dumnezeu îl găsim în Sfânta Scriptură, sau Biblia, care este Cartea
Vieţii, constituţia Împărăţiei lui Dumnezeu în care se cuprinde
adevărul.
Cuvântul lui Dumnezeu este cuvântul cel bun, cuvântul
credinţei, al mântuirii şi al vieţii veşnice; mare este puterea acestui
cuvânt. Prin Cuvântul lui Dumnezeu s-a creat lumea şi tot prin cuvânt se
va judeca. Cuvântul lui Dumnezeu are duh şi viaţă, e viu şi lucrător,
are puterea de a îndrepta, de a renaşte. Cuvântul lui Dumnezeu întăreşte
în răbdare şi mângâie în nădejde, luminează, învaţă şi asigură viaţa
veşnică. Cuvântul lui Dumnezeu nu se învecheşte, are tinereţe fără
bătrâneţe şi viaţă fără de moarte, pentru că vine de sus, de la Cel
veşnic prin insuflare.
Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu. Despre insuflarea
dumnezeiască a cărţilor biblice, avem multe temeiuri atât în Vechiul
Testament cât şi în Noul Testament.
În Vechiul Testament avem expresiile: "Aşa zice Domnul!, "Aşa grăieşte Domnul!, "Fost-a Cuvântul Domnului.
În Noul Testament Domnul Hristos zice: "Cercetaţi scripturile
că acelea mărturisesc despre Mine! În altă parte zice: "Vă rătăciţi
neştiind scripturile! Sfânta Scriptură este opera Duhului Sfânt şi
Duhul Sfânt nu se poate contrazice. Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan
îşi începe aşa scrierea sa: "La început era Cuvântul şi Cuvântul era la
Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul.
Despre roadele învăţăturilor biblice ne vorbeşte Mântuitorul
în parabola semănătorului de astăzi. Ele depind totdeauna de calitatea
pământului inimii în care cad şi de căldura şi convingerea cu care se
predică. Despre însemnătatea şi valoarea Sfintei Scripturi, ne vorbeşte
Mântuitorul în parabola bogatului nemilostiv şi a săracului Lazăr. Omul
pătimaş, nepăsător de cele sfinte, nelegiuitul şi necredinciosul,
pofteşte mai întâi să învieze cineva din morţi ca să creadă el în
Cuvântul lui Dumnezeu şi să se pocăiască. Dar cine nu crede ce scrie în
Sfânta Scriptură, nu va crede nici în cadavrele înviate ale morţilor.
Dacă gândim mai adânc după adevăr, iată că toţi oamenii vin
din cealaltă lume, de dincolo de moarte şi de materie, căci fiecare
naştere este o minune tot aşa de mare şi neînţeleasă ca şi minunea unei
învieri din morţi. Atunci cum vom crede pe un om înviat din morţi, când
nu credem pe cei vii? Sfânta Scriptură este mai mult decât înviere unui
mort; este Cartea Vieţii eterne, cartea înţelepciunii lui Dumnezeu,
averea cea mai scumpă a Bisericii.
Cineva a asemănat Sfânta Scriptură cu o farmacie din care se
pot lua tot felul de leacuri pentru orice boală, dar şi otrăvuri, aşa
cum au luat sectanţii atâtea învăţături greşite şi şi-au otrăvit
sufletul în loc să-l tămăduiască. Altcineva, a asemănat-o cu o pădure în
care poţi să intri dar nu mai ştii cum să ieşi. Dar Sfânta Scriptură
este mai mult decât o farmacie, sau o pădure. Ea este natura întreagă
este cartea deschisă a naturii cu grădini mănoase, cu văi şi coline, cu
dealuri şi stânci, munţi şi flori, cu plante de tot felul, pomi roditori
şi toată frumuseţea ideilor înalte şi a virtuţilor morale.
Prezenţa Evangheliei în mijlocul Bisericii, închipuie pe
însuşi Domnul Hristos, care este cu noi până la sfârşitul veacurilor aşa
cum a spus. Cuvântul lui Dumnezeu din Sfânta Evanghelie şi din toată
Sfânta Scriptură este sămânţa pe care a aruncat-o în ogorul inimii
noastre însuşi Domnul Iisus Hristos. Fericiţi sunt toţi acei care
ascultă Cuvântul lui Dumnezeu şi-l păzesc pe el.
O legendă veche ne spune că pe când zăcea Adam pe patul de
moarte a trimis pe fiul său Sit la poarta raiului, ca să-i aducă rod din
pomul vieţii. Heruvimul, care era la poarta raiului, i-a spus că nu are
voie să dea la nimeni roade din pomul vieţii, dar fiind mişcat de
rugămintea nevinovată a copilului, i-a dat câteva frunze. Sit le-a dus
tatălui său, iar acesta simţind mirosul de rai, i s-a luminat faţa ca de
o rază de nădejde şi apoi a murit cu aceste mângâieri.
Aşa sunt şi frazele Bibliei ca frunzele din pomul vieţii care
au miros din patria vieţii celei adevărate şi veşnice. Iată deci cu ce
trebuie să ne hrănim ca să învieze sufletul nostru şi să avem viaţă în
noi. Însuşi Domnul Hristos ne lămureşte pe scurt Sfânta Evanghelie de
astăzi şi ne lasă să cugetăm mai adânc la înţelesul ei şi să dezvoltăm
învăţătura pe care o scoatem dintr-însa. De aceea a zis ucenicilor:
"Vouă vă este dat să cunoaşteţi tainele Împărăţiei lui Dumnezeu, iar
celorlalţi în pilde.
Explicarea acestei parabole este următoarea: plugarul este
cel care propovăduieşte Cuvântul lui Dumnezeu şi care seamănă din destul
în Biserica Lui. O parte din această învăţătură cade în sufletul unor
oameni care nici măcar nu o bagă în seamă, ba chiar o dispreţuiesc şi de
aceea dispare cu totul din sufletul lor foarte repede. O altă
învăţătură cade în inima de piatră a unor oameni şi neprinzând rădăcini
nu poate face roade.
Altă învăţătură cade în inima unor oameni a căror viaţă este
plină de grijile lumeşti, iar sămânţa Evangheliei rămâne fără rod.
Partea cea mai mică din această învăţătură ajunge totuşi pe
pământ bun, în sufletele evlavioase, care o primesc cu bucurie şi o
păstrează cu multă grijă făcând roade întru răbdare şi mântuire.
Să vedem care sunt oamenii în care Cuvântul lui Dumnezeu a
căzut ca pe cale, iar păsările cerului au mâncat-o? Aceştia sunt cei
care şi-au bătătorit mintea şi inima cu fel de fel de învăţături
lumeşti. Aceşti oameni au învăţat cum trebuie să trăiască bine numai în
lumea aceasta, să-şi mulţumească numai trupul în timp ce sufletul se
află într-o temniţă întunecoasă. Capul lor e plin de învăţături de prin
romane, reviste şi fel de fel de cărţi otrăvitoare încât nu se mai află
loc şi pentru Cuvântul lui Dumnezeu în mintea lor. O mulţime de
învăţături greşite le-au îndreptat paşii unora spre pierzarea sufletului
şi a trupului lor.
Dar acest drum pe care a căzut sămânţa mai înfăţişează şi pe
oamenii cei stricaţi care socotesc viaţa aceasta ca o jucărie. Ei
dispreţuiesc învăţăturile serioase şi se dedau la tot felul de plăceri
păcătoase. În zadar le-ar vorbi cineva de Dumnezeu şi de soarta lor după
moarte, căci ei calcă în picioare această învăţătură sfântă. În urma
lor se târăşte şarpele, duhul întunericului, care le răpeşte sămânţa cea
bună.
Câţi creştini nu vin la biserică şi aud Cuvântul lui
Dumnezeu, dar imediat după ce ies din biserică ispita le răpeşte sămânţa
şi nu mai ştiu nimic. Cuvântul lui Dumnezeu nu rămâne în mintea şi
inima lor, fiindcă au mintea împrăştiată şi n-au reuşit să ascundă
sămânţa dumnezeiască, ca aceasta să ajungă din minte în inimă. Au
mâncat-o, după cum spune Mântuitorul, păsările fiindcă au găsit-o pe
drum. Aceşti creştini reuşesc să meargă până acasă cu învăţătura luată
din biserică numai în minte, dar se întâlnesc cu alţi oameni care-i
contrazic sau îi dispreţuiesc, fiindcă aceia nu sunt vrednici de
Cuvântul lui Dumnezeu şi pentru nevrednicia lor nu trebuie să li se
vorbească. Dacă li s-a vorbit, iată că s-a împlinit cuvântul Domnului
care zice că trecătorii au călcat sămânţa în picioare.
Sămânţa rămasă în drum este acea învăţătură care rămâne numai
în minte. Dacă învăţătura ajunge în inimă, atunci cu adevărat sămânţa
Domnului ajunge în loc bun de unde păsările nu o mai pot răpi, iar
oamenii nu o mai pot călca în picioare. Plugarul înţelept are datoria ca
să ascundă sămânţa în pământ, cât trebuie. Cuvântul lui Dumnezeu
trebuie să ajungă la inimă oricât de lung e drumul de la minte la inimă.
Altă parte de sămânţă a căzut în loc pietros şi dacă a
răsărit s-a uscat pentru că nu avea umezeală. Aici se închipuie oamenii
aceia care auzind Cuvântul lui Dumnezeu îl primesc cu bucurie, dar
aceştia nu au rădăcini, fiindcă sămânţa nu a fost udată mereu aşa cum
ştim că trebuie udată orice sămânţă sau plantă dacă vrem să crească. În
cazul nostru udarea înseamnă lacrimile vărsate la cântare şi rugăciune,
la predică, fapte bune şi în diferite împrejurări duhovniceşti,
amintindu-ne mereu de ziua plecării şi de ceasul judecăţii noastre.
Ştim că focul trebuie întreţinut cu lemne ca să nu se stingă.
De aceea trebuie să punem şi noi mereu lemne pe foc, ca să avem lumină
şi căldură şi să putem creşte sămânţa dumnezeiască în ogorul inimii
noastre. Cei care nu se hrănesc cu ce trebuie nu prind rădăcini, iar la
vreme de ispită se leapădă.
Cuvântul lui Dumnezeu poate răsări de multe ori în inimile
oamenilor, dar din cauza împietririi, a lenevirii şi a trândăvirii lor
acest cuvânt nu prinde rădăcini şi nu se întăreşte. De aceea în vreme de
pace şi linişte par a fi credincioşi, dar când vin ispitele, prigoanele
şi primejdiile se leapădă lesne de credinţă pentru că nu au rădăcini.
Pe ei nu-i mişcă nimic. Vin necazuri şi supărări care mai de care mai
grele, dar inima lor împietrită nu simte nimic, orice s-ar întâmpla şi
deci Cuvântul lui Dumnezeu nu poate prinde rădăcini.
O altă parte de sămânţă a căzut între spini. Această
categorie de oameni o formează acei care aud Cuvântul lui Dumnezeu, dar
umblă sub povara grijilor şi a plăcerilor vieţii şi de aceea se
înăbuşesc şi nu aduc roade. Sămânţa căzută între spini a răsărit, a
crescut, dar n-a rodit. Aceasta înseamnă că un om poate să ajungă să
cunoască destul de bine credinţa în Dumnezeu şi cu toate acestea
sufletul lui să fie încă departe de mântuire.
Sunt destui oameni care ascultă cazaniile şi predicile în
biserică, dar nu pun nici un preţ şi trăiesc tot departe de adevărul
mântuirii. De unde vine răul acesta? Desigur nu de la sămânţă, ci de la
pământ, adică de la inimă. Pământul inimii lor a fost şi este încă plin
de spini. În această inimă păcatul este stăpân, ori ca să ajungi în cer
ţi se cere o cunoştinţă, o credinţă şi o viaţă plină de fapte bune. Ca
să ajungi în iad, n-ai decât să te laşi în voia patimilor şi a
pornirilor inimii tale. Spinii au crescut o dată cu grâul, ba chiar au
luat-o înaintea lui şi au ajuns să-l acopere, luându-i lumina, aerul şi
hrana, făcându-l să nu aducă rod. Ei au fost ascunşi şi au avut rădăcini
în pământ.
Aşa se întâmplă cu multe inimi. Cuvântul lui Dumnezeu nu
pătrunde în ele, pentru că păcatul se află mai în adâncul inimii, o ia
înainte şi creşte şi înăbuşă astfel credinţa cu totul.
Să vedem acum ce nume poartă aceste păcate care se află în
adâncul inimii cu rădăcini adânci. Ni le spune astăzi însuşi Domnul
Hristos: grijile lumii acesteia, înşelăciunea bogăţiilor, plăcerile
vieţii acesteia şi multe alte pofte. O, câte griji nu-şi fac oamenii!
Unii se vaită de unele, alţii de altele şi îngrijindu-se mereu de cele
pământeşti ale trupului uită cu desăvârşire de cele ale sufletului. Iată
de ce mulţi nu mai vin la biserică, nu se mai spovedesc, nu-şi mai fac
timp nici de rugăciune, nu mai au frică de Dumnezeu, ci spaima lor este
că vor muri de foame.
Alţi spini sunt înşelăciunea bogăţiei. Bogăţia este
înşelătoare, spune Domnul, pentru că nu dă ceea ce aşteaptă lumea de la
ea. Se spune că cine are bani are de toate, dar nu este aşa. E drept că
dacă ai bani poţi să faci rost de multe lucruri, dar nu de toate. Cu
bani poţi să cumperi de ale mâncării, dar nu poţi cumpăra şi pofta de
mâncare. Poţi să cumperi pat, saltele şi perne moi, dar nu poţi cumpăra
şi odihna somnului. Poţi să ajungi ştiutor de carte, să fii înconjurat
de multe lucruri, dar să nu te poţi bucura de ele. Poţi să faci viaţa
mai uşoară, dar să nu ai pace. Poţi să faci multe cunoştinţe, dar nu şi
adevăraţi prieteni. Cu bani cumperi coaja lucrurilor, dar nu şi miezul
lor.
Bogăţia poartă cu ea multe primejdii, mai ales primejdia că
ucide credinţa. Când un credincios începe să se îmbogăţească, trebuie să
se roage mult, fiindcă se găseşte în mare primejdie. Un mare înţelept
creştin avea o rugăciune a lui care zicea aşa: să nu-mi dai Doamne nici
bogăţie, nici sărăcie, ci dă-mi pâinea care-mi trebuie, ca nu cumva în
belşug să mă lepăd de Tine, iar în sărăcie să fur şi să iau în deşert
numele Dumnezeului meu.
Bogăţia te ajută să duci un trai mai lesnicios, dar tot ea dă
putinţa împlinirii unor pofte păcătoase şi te îmbogăţeşti şi în păcate.
Băieţii şi fetele de la ţară când vin la oraş sunt mai sfioşi, aşezaţi
şi cuminţi. Cum ajung şi fac rost de bani încep să cadă în stricăciuni.
Bogăţia n-ar fi rea şi periculoasă, dacă ar şti omul cum s-o
întrebuinţeze. Dar tocmai aici e neştiinţa, aici e necredinţa, căci
mulţi care s-au îmbogăţit, cumpărându-şi maşini şi case noi, au pierdut
credinţa, s-au zăpăcit, şi-au pierdut mintea căzând în desfrânări şi în
toate păcatele.
O vorbă bătrânească spune că bogăţia este bună ca slugă, nu
ca stăpân, adică nu ea să-i poruncească omului, să-l stăpânească, ci
omul s-o stăpânească punând-o în slujba lui Dumnezeu. Făcând astfel îşi
face comoară în cer. Dar cea mai mare parte a oamenilor care se
îmbogăţesc ajung ei robi ai averii şi chiar ca nişte hamali ai
pământului, alergând ziua şi noaptea ca să se îmbogăţească fără să se
sature. Bogăţia este primejdioasă pentru că e cu neputinţă să nu se fi
amestecat în ea furtul şi înşelăciunea. Nu ştiu dacă unu la sută din
bogaţi ar putea spune că nu a făcut nici o nedreptate.
Pe lângă acestea trebuie să ştim că bogăţia te lasă o poţi
pierde, îţi poate fi luată, furată, ori sigur o laşi când mori, căci
nimeni nu poate lua cu el ceva şi aşteaptă să se îndure să-i dea alţii
ceva de pomană.
Alţi spini sunt plăcerile vieţii de aici. De multă vreme
lumea a cam început să se ţină de nişte obiceiuri rele, căci fiecare
vârstă îşi are poftele şi plăcerile ei, care înăbuşă Cuvântul lui
Dumnezeu şi sunt mari piedici în calea primirii acestui cuvânt.
Aşa îmi povesteau unii, că la începutul venirii lor la
biserică, nu auzeau şi nu înţelegeau nimic din predici. Abia aşteptau să
se termine şi să plece acasă, oprindu-se în restaurante şi în alte
locuri fără de folos. Tot timpul cât stăm în biserică, îmi spunea
cineva, mă gândeam la alte locuri, la mâncare, băutură şi distracţii şi
îmi părea rău că am venit la biserică.
Prin urmare, iată câte piedici rele şi câte pofte păcătoase
îi ies omului în cale întocmai ca nişte spini care înăbuşă sămânţa şi
astfel nu mai aduce roade. Dacă aceşti spini nu sunt cunoscuţi şi
înlăturaţi, credinţa unor astfel de oameni dispare şi ei rămân creştini
doar cu numele, aşa cum sunt cei mai mulţi astăzi, după nume creştini,
iar după fapte păgâni.
Cum şi-ar putea închipui cineva că ar putea face roade spre
mântuire, dacă se tot ţin mereu de chefuri, băuturi, muzică, căci
diavolul a avut grijă să-i facă să nu se mai sature de aceste pofte
păcătoase. Oamenii s-au obişnuit să facă aceste petreceri în toate
împrejurările: la cununie, la botez, onomastică, la ziua de naştere şi
chiar la înmormântări şi parastase, unde în loc să se roage pentru cel
răposat, fac glume proaste şi râd de păcatele celor morţi. Ce folos pot
să aibă aceşti oameni, decât pagubă mare sufletească?
Iată cum spinii aceştia au năpădit sămânţa cuvântului
dumnezeiesc şi au început să facă răni adânci în multe familii şi în
sufletul copiilor. Majoritatea părinţilor plâng cu lacrimi amare de
copiii lor care au luat căi greşite şi trăiesc în mari păcate departe de
Cuvântul lui Dumnezeu. Dar ce să mai vorbim de cei mici când întâlnim
chiar şi pe cei mai în vârstă cu astfel de buruieni crescute în inimile
lor. Nici acum n-au înţeles şi nu vor înţelege niciodată credinţa,
aceştia. Dar aceşti spini vor ajunge odată foarte dureroşi, atunci când
vor fi întinşi pe patul morţii. Ce chin şi ce durere vor pricinui atunci
aceste buruieni, aceşti spini, acelora care n-au avut urechi să audă
Cuvântul lui Dumnezeu.
Aşa îmi povestea un creştin despre vecinul lui bătrân, care
fiind pe patul morţii l-a chemat să-l vadă. Văzându-l cum se zbătea în
chinurile morţii, creştinul îl încuraja zicându-i: "Ţine-te bine, nu te
descuraja, ţine-te bine! Bătrânul cu voce stinsă îi răspunse: "Tocmai
asta vreau să fac, dar iată, n-am de ce să mă ţin, căci eu mi-am pus
încrederea în lucrurile pământeşti şi în poftele trupeşti, dar acestea
acum toate mă părăsesc. În zadar mai încerc să fac ceva acum, dacă toată
viaţa nu m-am îngrijit de suflet şi am făcut doar voia trupului şi a
diavolului. Acum e prea târziu şi nu mai pot face nimic. A murit în
chinuri groaznice, strâmbându-se la vedeniile înfiorătoare căci demonii
veniseră să ia sufletul fără roade, pocăinţă şi iertare.
De aceea, fraţi creştini, să cercetăm fiecare adâncul
sufletului nostru şi să vedem ce fel de mărăcini, de bălării şi de
buruieni se află în inima noastră. Dacă am avut vreodată spinii
băuturilor, ai fumatului, desfrânării şi luxului şi alte patimi şi dacă
cu ajutorul lui Dumnezeu i-am smuls lăsând să crească grâul cel curat,
bine ne-am făcut sufletului nostru şi am lucrat înţelepţeşte, căci
oricare dintre noi s-a înţepat din greşeală, dar imediat a scos
mărăcinele afară. Sau cine nu s-a împiedicat şi a căzut, poate chiar în
noroi, dar imediat s-a ridicat şi a mers mai departe pe drum!
Aşa să facem şi noi cu păcatul, să nu-l putem suferi şi să-l
scoatem afară prin spovedanie, turnând pe răni apa cea vie a pocăinţei,
lacrimi care să izvorască din ochi cu căinţă pentru păcatele săvârşite
şi să nu rămânem în ele, ci să ne ridicăm din cădere şi să umblăm cu
grijă ca să nu ne mai înţepăm în mărăcinii puşi pe cale de diavolul.
Sfinţii Părinţi spun că a cădea în vreo greşeală este un
lucru omenesc, iar a ne ridica este un lucru îngeresc. Dacă vom rupe
mereu buruienile care caută să încolţească şi ne vom hrăni cu Cuvântul
lui Dumnezeu din Sfânta Biserică care este maica noastră, ne vom face
pământ bun, aducând roade şi atunci vom fi fericiţi şi în lumea aceasta
şi în veşnicie. Cei care nu ţin legătura strânsă cu Sfânta Biserică,
care este maica noastră sufletească şi nu vin duminicile să se hrănească
din masa cea bogată cu învăţături dumnezeieşti, acele suflete sunt
căzute în primejdia pierzării, întocmai ca pruncul din pântecele mamei,
căruia dacă i se rupe legătura cu ea, este în primejdie şi moare.
Aşa şi creştinii care nu ţin legătura cu Sfânta Biserică, cu
învăţătura şi slujbele ei, se pierd şi tocmai lucrul acesta îl urmăreşte
diavolul, să despartă pe om de Biserică. După ce Domnul Hristos a spus
pilda aceasta, a strigat tare: "Cine are urechi de auzit să audă!
Domnul s-a referit aici la urechile sufleteşti pe care toţi trebuie să
le deschidem căci vai de cei ce nu vor auzi acum cât mai este timp,
fiindcă la sfârşit este prea târziu şi în iad în zadar vor auzi. Să ne
sune în urechi cuvintele Domnului şi să luăm aminte să nu fim nici drum,
nici piatră, nici spini, ci să fim un pământ bun pentru sămânţa aceasta
curată şi sfântă a Cuvântului lui Dumnezeu care ne aduce atâta
binecuvântare sufletească şi trupească. Această învăţătură ne poate face
fericiţi chiar pe lumea aceasta, dacă împlinim voia lui Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu