PREDICĂ LA DUMINICA A VII-A DUPĂ RUSALII
Despre clevetire
Şi fiind scos demonul, mutul a grăit! (Matei IX, 33)
Fraţi
creştini,
Doi orbi şi un mut îndrăcit, spune Sf. Evanghelie de
astăzi, au fost vindecaţi de Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Cei doi
orbi strigau în urma lui şi ziceau: Miluieşte-ne pe noi, Fiul lui
David!" Iisus le-a zis: Credeţi că pot să fac Eu aceasta? Da, Doamne!"
au răspuns ei. Iisus S-a atins de ochii lor şi le-a zis: După credinţa
voastră, fie vouă!". Îndată li s-au deschis ochii.
Încă o dată auzim de o credinţă puternică şi neclintită la
aceşti doi orbi, întocmai ca la sutaşul cu sluga bolnavă sau ca la
femeia cananeeancă. Credinţa acestor doi orbi a fost mare, fără
îndoială, şi din adâncul sufletului. De aceea, s-au tămădui pe loc de la
Doctorul Cel Mare, Iisus Hristos. Cei doi orbi, în înţeles duhovnicesc,
închipuie sufletul şi trupul. Fericit este creştinul care crede cu
toată fiinţa sufletului şi a trupului în Dumnezeu şi în existenţa
lucrurilor nevăzute şi nefericit este omul chiar în lumea aceasta, care
nu poate să creadă în Dumnezeu şi în existenţa vieţii veşnice; căci
astfel de om este ca un orb pe care îl conduce un alt orb, şi aşa cad
amândoi în prăpastie.
Când mintea omului este întunecată şi tot trupul lui pătimaş,
vai de sufletul acela. Când sufletul este conduc de trup pătimaş şi
orbit de pofte şi păcate, cad amândoi în prăpastia iadului. Dacă cei doi
orbi n-ar fi crezut amândoi, nu s-ar fi vindecat, sau s-ar fi vindecat
numai cel ce a crezut nestrămutat.
Când omul este orbit la suflet şi la trup de fel de fel de
păcate, un astfel de om este un sclav al păcatului, pe care-l auzi
gemând sub greutatea patimilor. Tot trupul şi sufletul lui este legat în
lanţuri şi nu poate să facă nici o mişcare spre bine. De aceea, îi
vedem şi auzim pe mulţi zicând că au încercat, dar nu pot să se lase de
păcate, de băutură, de femei, de jocuri, de înjurat şi drăcuit şi de
multe alte patimi.
Un astfel de om nu poate spune un cuvânt despre Dumnezeu, el nu
poate face nici cea mai mică rugăciune. Este mut, fiindcă demonii îl
stăpânesc. Sunt mulţi care au îmbătrânit şi nu ştiu nici rugăciunea
domnească pe care ne-a lăsat-o însuşi Domnul Hristos Tatăl nostru.
Un astfel de om, care nu ştie această rugăciune, este mut şi nu-şi
poate deschide gura să-I cânte lui Dumnezeu şi să-I mulţumească pentru
binefacerile Lui.
Un astfel de om este un mut, întocmai ca cel din Evanghelia de
astăzi, şi nu se va lumina, nu va putea vorbi şi cânta lui Dumnezeu până
nu vor ieşi demonii patimilor din el. Mulţi au îmbătrânit şi, odată cu
ei, au îmbătrânit şi demonii patimilor şi ai păcatelor cu ei. O viaţă
întreagă au hrănit ei aceşti demoni cu poftele şi păcatele iar acum le e
greu să se lase de ei.
Iisus Hirstos, prin puterea Sa dumnezeiască, a dezlegat limba
unui mut şi l-a făcut să poată vorbi. Dar, zadarnic voia El să închidă
gurile celor doi orbi, căci aceştia răspândiră vestirea vindecării lor,
în tot ţinutul acela. Ei făceau însă un lucru bun, căci vesteau minunea
vindecării lor de către Fiul lui David, Fiul lui Dumnezeu. Pentru
această recunoştinţă a lor şi-au mântuit sufletul, pentru că au făcut
ceea ce trebuia făcut.
Aşa ar trebui să facem şi noi, pentru multele binefaceri pe
care le primim de la Dumnezeu. Majoritatea creştinilor, însă, mai ales
femeile, nu au nici o dezvinovăţire atunci când nu-şi înfrânează gura,
dând la iveală şi vorbind despre metehnele semenilor lor, ca să le
strice bunul nume. Acest obicei urât este păcatul clevetirii, despre
care vom vorbi astăzi.
De mare trebuinţă este să ne oprim asupra acestui păcat, pentru
că clevetirea este năravul cel mai des întâlnit în lumea noastră. Acest
păcat iese din gura oamenilor păcătoşi ca un focar de infecţie pentru
suflet şi trup. Ştim că nu toată lumea fură sau desfrânează dar, credem,
că nu greşim dacă spunem că aproape toţi clevetesc. Mari şi mici,
bărbaţi şi femei, la sate şi la oraşe, aproape toţi vorbesc de rău pe
alţii, toţi clevetesc.
Clevetirea creşte ca o buruiană, năravul acesta este atât de
primejdios, fiindcă în ochii lumii pare a fi cel mai uşor păcat.
Ascultaţi, însă, câte urmări nenorocite are acest păcat. A cleveti, a
defăima sau a ponegri înseamnă a te face judecător fratelui tău,
aproapelui tău.
Dând în vileag scăderile aproapelui, murdărindu-i numele bun,
osândindu-l, din ură sau din simplă plăcere, clevetitorul se otrăveşte
singur. El nu face altceva decât să spună ce a auzit de la alt
clevetitor, cu născociri, exagerări sau adevăruri spuse numai pe
jumătate, minciuni, şoptiri spurcate la ureche şi aşa mai departe.
Aceasta este meseria clevetitorului, ca şi a diavolului, că şi diavolul
cleveteşte şi pârăşte pe toţi creştinii la Dumnezeu, aşa după cum spune
Sf. Scriptură.
După ce ne învaţă el, spurcatul, să facem toate relele, ne
prinde şi scrie în cărţile lui păcatele şi răutăţile pe care tot el ne-a
învăţat să le facem şi, apoi, dă fuga la Dumnezeu şi ne pârăşte. Aşa şi
clevetitorul. Când defăimăm pe cineva, nu ni se pare că facem vreun
rău, căci zic unii că fac doar puţin haz ca să treacă timpul şi să mai
râdă câte puţin. Iată, însă, ce ne spune Sf. Scriptură, care ne arată
clar că ne înşelăm cumplit. Duşmanii proorocului Ieremia, citim în
Vechiul Testament, se sfătuiau împotriva lui, zicând: Haideţi să-l
ucidem cu vorba!".
În Pildele lui Solomon citim că limba clevetitorului
este asemenea unei săgeţi sau săbii ascuţite, iar Ap. Iacob spune că
limba clevetitorului este plină de otravă de moarte. Într-adevăr, ca
nişte săbii sunt limbile cele învenitate ale clevetitorilor.
Cine ar putea spune câte nenorociri, câte certuri şi mânii,
câtă tulburare între oameni, câtă vrajbă şi duşmănie între vecini, între
soţi, între prieteni şi copii, între maici şi surori, între preoţi şi
credincioşi, câte divorţuri şi câtă suferinţă după acest păcat al
clevetirii?! Ba, chiar mai mult, câtă lume nu s-a certat şi nu s-a
omorât tot din cauza acestui păcat. O femeie bătrână, bătută şi alungată
de acasă, spunea cu şiroaie de lacrimi că bărbatul ei procedează
astfel, că i-a spus lui cineva că ea ar fi greşit cu cineva la tinereţe.
Vedeţi, după atâţia ani de căsnicie, tocmai acum s-a găsit o
gură clevetitoare ca să le strice pacea şi liniştea la bătrâneţe. Dar,
femeia aceasta plătea acum, la bătrâneţe, păcatul clevetirii făcut de ea
la tinereţe, căci întocmai pârâse şi ea pe o vecină a ei la bărbatul
acesteia că îl înşeală, din care cauză aceia se certau şi au ajuns, până
la urmă, la divorţ. Iată, deci, să nu ne jucăm cu păcatul clevetirii,
căci vedem cum a plătit această femeie cât de târziu, tocmai la
bătrâneţe. De aceea, şi dracii au aşezat acest păcat, al clevetirii, la
prima vamă.
Ştiţi că sunt 24 de vămi în văzduh; la prima vamă sunt opriţi
clevetitoii şi bârfitorii, toţi vorbitorii de rău. Aici sunt întrebaţi
de toate vorbele putrede, de toate bârfele şi, dacă cineva ar ascunde
ceva, le arată scris în catastifele lor, chiar şi ora când le-au făcut,
căci diavolii scriu imediat ce ne-a ieşit din gură, vorba grăită de rău.
Iată de ce Cartea Sfântă nu ne dă voie să facem nici glume, pentru că
nici acestea nu sunt bune.
Ascultaţi acum câte rele şi câte nenorociri pot ieşi din
păcatul acesta al clevetirii. Prin acest păcat poţi răpi cinstea omului,
poţi băga pe cineva la puşcărie sau poţi lua viaţa cuiva. Mulţi, din
cauza păcatului clevetirii, a pârâciunilor, au fost daţi afară din
servici sau din vreo funcţie oarecare. Multe femei cinstite au ajuns la
depărţire cu soţii lor, fiindcă cumnatele sau rudele au clevetit-o la
bărbat, spunând că nu e bună de nimic şi s-o lase. Aşa ajung copiii pe
drumuri, plângând amărâţi din cauza acestui păcat. Mulţi clevetitori
vorbesc de rău pe ucenicii Domnului, pe preoţi, pe propovăduitorii care
vestesc Cuvântul Adevărului.
Aproape toţi au suferit mult de pe urma acestui păcat, aşa cum
am văzut că au suferit Sf. Apostoli şi, îndeosebi, Sf. Ap. Pavel. Un
adevărat dezastru sufletesc fac clevetitorii în ogorul Domnului, iar
diavolul culege mari şi bogate roade. Exemple avem destule din Sf.
Scriptură şi din Vieţile sfinţilor. Sf. Apostoli erau clevetiţi
de păgâni la împăraţii acestora de pe vremea aceea, cărora le spuneau că
răzvrătesc poporul şi învaţă lumea o religie care lucrează contra
legilor împărăteşti.
Majoritatea creştinilor care făceau minuni erau pârâţi la
mai-marii cetăţilor că săvârşesc aceste minuni prin vrăjitorii, şi nu cu
ajutorul lui Dumnezeu. Aşa am văzut în Sf. Evanghelie de astăzi că
poporul se mira de aceste minuni pe care le făcea Iisus, iar cărturarii
şi fariseii ziceau că chiar cu domnul demonilor scoate pe demoni. Hulă
grozavă împotriva lui Dumnezeu, a Duhului Sfânt, hulă fără de iertare,
de aceea nu au putut să primească iertare şi se află în fundul iadului
toţi acei clevetitori şi bârfitori.
În vremea Sf. Apostoli vedem cum clevetitorii erau crezuţi de
toată lumea, iar creştinii nu numai că nu era crezuţi, ci erau daţi la
chinuri îngrozitoare. O mulţime de clevetitori avea şi Sf. Ap. Pavel,
care vorbea urât la adresa lui, aducându-i calomnii grozave, ca nimeni
să nu-l mai creadă niciodată. Aceasta s-a întâmplat multor vestitori ai
Evangheliei, căci vorbele pline de veninul urii îndreptate împotriva lor
îi făcea pe mulţi să se clatine din credinţă şi chiar să cadă pentru
totdeauna în pierzare sufletească.
Sunt atâtea guri pornite împotriva adevărului, atâtea guri
mincinoase, dar Dumnezeu le-a astupat pe toate, căci mulţi s-au
îndrăcit, a intrat necuratul în ei şi i-a chinuit; aceasta este îngăduit
de Dumnezeu ca să plătească cu chinuri grozave şi să se mântuiască
poate şi ei, până la urmă. Diavolul a băgat de seamă că mult câştig îi
aduce limba clevetitorului. Să fiţi atenţi şi niciodată să nu daţi
crezare clevetitorilor, căci mulţi şi-au pierdut sufletul pentru că au
crezut vorbele lor cele măgulitoare. Chiar dacă n-a reuşit să dărâme pe
cineva, vrăjmaşul sufletelor noastre se mulţumeşte dacă ne-a făcut să ne
îndoim în credinţă şi să ne răcim de unele persoane care ne-ar fi putut
ajuta. Nu se poate spune prin cuvinte ce grozav este păcatul acesta al
clevetirii. Aşa după cum aţi auzit, că la prima vamă sunt opriţi
clevetitorii şi toţi vorbitorii de rău, ascultaţi acum din Vieţile sfinţilor
despre Sf. Cristina fecioara. Această sfântă a murit la 32 de ani, după
o viaţă plină de sfinţenie. Când a fost adusă în biserică, ca să i se
facă slujba înmormântării, a fost aşezată într-un coşciug deschis şi un
mare număr de credincioşi se rugau pentru sufletul ei, aşa cum este
obiceiul la înmormântare. În timpul cântării Cu sfinţii odihneşte,
Hristoase...", moarta se ridică din sicriu şi zbură ca o pasăre spre
tavanul bisericii, aşezându-se pe un baldachin. Văzând aceasta, lumea a
fugit de frică afară, rămânând lângă coşciug numai o soră a ei, mai
mare, şi preotul. Aceştia au rugat-o pe sfânta Cristina să coboare. Ea
ascultă glasul preotului, coborî ca un fulg de zăpadă şi, împreună cu
sora ei, se duse acasă, unde povesti la toată lumea care se adunase
acolo următoarele:
Când se despărţi sufletul meu de trup, fusei înconjurată de o
mulţime de îngeri care mă duseră într-un loc întunecos şi groaznic. Era
acolo mulţime de suflete în chinuri şi suferinţă pe care nici o limbă de
om nu le poate descrie cu amănuntul. Pentru cei ce sufereau m-a cuprins
mare milă, mai ales când am văzut unele femei de la noi din sat care
muriseră de curând şi care în viaţă erau foarte glumeţe, râzătoare,
bârfitoare şi clevetitoare.
Văzându-le în ce stare de plâns se află, am întrebat ce loc
este acesta şi mi s-a spus că este iadul. Sufletele acelea erau chinuite
de demoni în felul următor: pe unele pe agăţau de limbi în nişte
cârlige, ca pe vite la măcelărie, la altele le turnau spurcăciuni în
gură, la altele smoală fierbinte şi fel de fel de chinuri grozave.
Umblau printre ei şerpi mari, se încolăceau pe ei şi-i strângeau foarte
tare, încât răcneau ca vitele la abator, iar pe gură, din nas şi pe
urechi le ieşeau viermi.
Nu am mai putut suferi să văd acele chinuri îngrozitoare şi am
fost dusă imediat înaintea tronului ceresc. Aici am fost întrebată dacă
mi-a fost milă de sufletele acelea din iad. Eu am spus cu lacrimi că
mi-a fost tare milă şi mi s-a spus că mila aceea a fost de la Dumnezeu
ca, venind eu în lume, iarăşi să mărturisesc şi să spun că acolo, în
iad, cele mai multe suflete se chinuiesc din cauza limbii neînfrânate."
Această sfântă a mai trăit 42 de ani printre păcătoşi, aici, pe
pământ, şi cu lacrimi îi învăţa pe toţi şi îi sfătuia să se lase de
bârfire, de clevetire şi de tot felul de păcate. Ziua îi învăţa, iar
noaptea fugea spre păduri, în locuri sălbatice, să se roage şi să plângă
pentru ei. Mulţi martori oculari au fost cuprinşi de frică, s-au
convertit şi şi-au schimbat viaţa. Unii s-au retras prin mânăstiri şi
s-au călugărit, iar alte fete tinere şi-au închinat viaţa lui Dumnezeu
păzindu-şi fecioria şi limba de la clevetiri şi bârfiri.
Frate şi soră creştină, când ai ceva pe fratele tău mustră-l în
faţă că e mai bine. Dar şi mai bine este să urmezi învăţătura Domnului
Hristos: Felul vostru de vorbire să fie ce este da, da, şi ce este nu,
nu. Ce trece peste aceste cuvinte vine de la cel rău." Vorbirea
creştinului nu trebuie să fie nici poruncitoare, ca la slugi, nici cu
dispreţ, nici cu linguşiri măgulitoare, nici cu aroganţă. Ci, fiecare să
sfătuim pe fratele nostru cu smerenie şi cu dragoste, fiindcă păcatele
clevetirii şi bârfirii ies din mândrie, din invidie, din lene şi
răutate.
Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne porunceşte zicând: Feriţi-vă să nu defăimaţi", iar în altă parte zice: Nu judecaţi, ca să
nu fiţi judecaţi". Undeva, într-o carte numită Prolog, scrie cum a
văzut un sfânt părinte un suflet care a fost dus de îngeri în faţa
Domnului Hristos. Acesta era plin de tot felul de păcate, dar a fost
iertat de Domnul Hristos pentru că nu făcuse niciodată păcatul acesta.
De aceea, i-a zis Domnul: Întrucât n-ai judecat pe nimeni, nici eu nu
te judec, aşa după cum am spun în Evanghelia Mea; luaţi-l şi-i
deschideţi porţile raiului".
Tot în acea carte se mai spunea de un suflet care făcuse multe
fapte bune: postea, se ruga, făcea închinăciuni, făcea metanii fără
număr, dar, ce folos, că nu ţinea seama de rugăciunea aceasta scurtă a
lui David: Pune, Doamne, strajă gurii mele şi uşă de îngrădire buzelor
mele! Acest suflet era întotdeauna cu clevetirea în gură bârfea şi
judeca pe toţi, ca şi cum numai el era bun pe faţa pământului. Când a
ajuns în faţa judecăţii, a fost osândit de Domnul Hristos cu cărturarii
şi fariseii şi cu toţi cei ce L-au răstignit pe Domnul Hristos.
Să luăm aminte, fiindcă această cădere este mare, să ne vedem
de păcate noastre, să smulgem buruienile şi spinii din propria noastră
grădină să nu purtăm noi grijă de ceea ce se petrece în grădina
vecinului, căci Dumnezeu, Care ştie inima fiecăruia, va cumpăni drept la
ziua judecăţii. Până atunci suntem cu toţii aici, în noaptea acestei
vieţi, în întunericul cel greu al ispitelor de tot felul. Creştinii
noştri au ajuns într-o stare de plâns; se războiesc unii împotriva
altora în diferite chipuri. Au făcut limba praştie şi aruncă cuvinte
grele unii împotriva altora prin clevetire şi bârfire.
În războaiele care au trecut s-a întâmplat ca, din cauza
întunericului nopţii, să se războiască soldaţii între ei, din diferite
unităţi. Aşa a ajuns să se lupte frate cu frate, neştiind, şi abia cu
răsăritul soarelui ieşea la iveală cumplita greşeală. Această întâmplare
adevărată are un înţeles adânc sufletesc pentru noi creştinii.
Oare, noi cei de astăzi nu facem tot aşa! Nu ne războim unii
împotriva altora în noaptea invidiei şi a urii de fraţi? Nu lovesc şi nu
omoară cu pietre bârfitoare frate pe frate, român pe român, încât
străinii râd de noi?! Nici o naţionalitate nu este ca noi neunită în
credinţă şi dragoste. Situaţia aceasta se găseşte şi în familii; vedem
părinţi care distrug căminul copiilor lor prin fel de fel de vorbe
nechibzuite. Nu mai vorbim de războiul crâncen ce se dă între creştini,
în toate privinţele. Vedem în viaţa creştinilor noştri de astăzi cum
mulţi nu se mai ţin de neamuri, se urăsc şi se duşmănesc, se judecă şi
ajung la omor.
Abia la sfârşitul vieţii va vedea fiecare şi vor plânge cu amar
cumplitul păcat în care au trăit. Când pe cer va răsări soarele Iisus
Hristos şi se va face ziuă, atunci în zadar vor mai căuta îndreptare,
căci nu vor mai putea face nimic. E momentul cel mai potrivit să lăsăm
această armă diabolică a clevetirii, a bârfirii, a vorbelor îndoielnice
şi să strigăm şi noi din întunericul lumii acesteia ca cei doi orbi din
Evanghelia de astăzi, zicând: Miluieşte-ne pe noi, Iisuse, Fiul lui
David, scapă-ne pe noi de orbirea aceasta sufletească, Fiule al lui
Dumnezeu, căci nu mai putem suporta întunericul acestor păcate şi
luminează-ne ochii sufletului, ca să vedem şi noi frumuseţea feţei Tale,
lumina Evangheliei Tale".
Dar, pentru că veni vorba de mutul din care a ieşit demonul, să
vorbim acum puţin de gura lumii de astăzi de care se foloseşte demonii
iadului în diferite feluri pentru pierzarea sufletului celor care vor să
se întoarcă la Dumnezeu. Dacă clevetitorii deschid cu limba lor uşile
iadului şi ajung în cele mai cumplite chinuri, nici cei ce ascultă de ei
nu au altă soartă, pentru că şi ei ajung în acelaşi loc de jale şi de
plâns în iad.
Aşa cum Lucifer a greşit şi a căzut în prăpastia iadului,
trăgând după el pe toţi îngerii care au ascultat de el, tot aşa se
întâmplă şi cu creştinii noştri, care slujesc păcatul acesta al
clevetirii şi ascultă de clevetitori. De aceea, este şi o vorbă
bătrânească, care spune că gura lumii n-o astupă decât pământul. Se
observă în lume că, cu cât unii oameni sunt muţi pentru Dumnezeu, pentru
biserică şi cele sufleteşti, pe atât sunt de vorbitori, bârfitori şi
hulitori de aproapele.
De toate acestea spune Sf. Ap. Pavel că vom da seama înaintea
lui Dumnezeu. Se povesteşte într-o carte veche că un tată şi cu fiul său
se duceau la târg să vândă un măgar. Tatăl şi fiul mergeau pe lângă
măgar, pe jos, până când s-au întâlnit cu nişte oameni care i-au luat în
primire zicându-le: Ce oameni proşti, îşi rup încălţămintea şi
picioarele ca să nu strice potcoavele măgarului!"
Atunci, tatăl se suie pe măgar şi plecă. Curând se întâlni cu
alţi călători care îi luară iar cu gura zicându-i: Ce tată fără pic de
inimă, uite, că nu are milă de copilul lui, îl lasă, sărmanul, să bată
drumul pe jos!. Tatăl coborî şi sui pe măgar pe copilul său. Se
întâlniră cu alţi călători. Văzându-i, aceştia spuseră: Poftim! Se mai
cheamă aceasta creştere bună? Iată bătrânul merge pe jos iar fiul său
călare pe măgar".
Ce-i de făcut, măi, cu oamenii aceştia? zise tatăl. Se suiră
amândoi pe măgar, cu nădejdea că vor astupa gura lumii. Da, de unde,
abia făcură câţiva paşi şi alţi oameni pe care-i întâlniră ziseră: Ia,
uitaţi-vă, ce oameni tirani, două matahale de oameni sănătoşi merg
călare pe un biet măgar."
Ascultă, măi fiule, zise tatăl, cu oamenii aceştia nu o
scoatem la căpătâi. Hai să mai încercăm una. Coborâră amândoi de pe
asin, luară o prăjină de lemn şi, legând măgarul de câte două picioare,
îl ridicară în spate şi porniră cu el la drum. Când se întâlniră cu alţi
călători, aceştia începură să râdă ca nişte nebuni fără să se mai poată
opri. Văzând că nu e chip, de supărare, omul nostru a trântit măgarul
într-un râu şi s-a întors acasă fără el.
Această istorioară ne arată ce păţeşte omul când se ia după
gura lumii. Gura lumii este pusă în slujba diavolului; gura lumii se
amestecă şi în mântuirea sufletului. Gura lumii e cea dintâi armă pe
care o ridică diavolul împotriva mântuirii unui suflet. Îndată ce te
laşi de răutăţi şi apuci pe calea Domnului, gura lumii nu te mai scoate
din ţicnit, smintit, habotnic, fanatic, mironosiţă, pocăită, sectantă şi
multe alte vorbe inspirate de duhul cel necurat.
Oriunde se hotărăşte un suflet pentru Dumnezeu, acolo aleargă
şi gura lumii, şi te miri de unde scoate atâtea răutăţi şi de miri şi de
oameni cât de uşor se lasă convinşi de răutăţile ce vin din gura lumii.
Dar să nu ne mirăm prea mult, pentru că gura lumii, de fapt, e gura
diavolului. Oamenii ascultă de gura aceasta mai mult decât de Sf.
Biserică, de sfintele cărţi, de Sf. Evanghelie, de Cuvântul lui
Dumnezeu.
E destul să spună gura lumii despre un preot că a făcut cine
ştie ce greşeală mică, căci diavolul scoate până la urmă acea mică
greşeală într-una vrednică de condamnat la moarte. E de ajuns să se
condamne într-o biserică toate păcatele şi lucrurile diavolului, că
îndată gura lumii spune că acea biserică nu e ortodoxă. Iată, aşa au
ajuns creştinii noştri de întunecaţi, mai rău ca orbii din Evanghelia de
astăzi. Ei nu văd un păcat în a trăi necununat; nu găsesc că e un păcat
avorturile, nu găsesc că e un păcat să mergi la vrăjitoare, să te
îmbeţi sau să fumezi.
Îndeosebi, dacă spui că e păcat să te îmbeţi, să fumezi, să te
ţii de tot felul de petreceri şi câte altele, imediat gura lumii spune
că aceasta e învăţătură sectantă, fiindcă numai sectanţii nu se îmbată,
nu fumează şi nu dansează. Prin urmare, ca să fii creştin ortodox,
trebuie neapărat să te ţii de aceste păcate.
Aşa s-a întâmplat cu un băiat tânăr care, având servici într-un
oraş mare, a apucat pe căi rele, aşa cum se întâmplă cu mulţi tineri.
Băiatul se îmbăta, fuma şi înjura. Cineva l-a adus la biserică şi atât
de mult i-a plăcut că s-a hotărât să termine cu toate relele. Dar,
într-un concediu, s-a dus câteva zile pe-acasă. Acolo a povestit cu
dragoste că el merge la biserică în fiecare duminică, că s-a lăsat de
păcate şi se simte bine şi liniştit. Cum a auzit tatăl lui, i-a spus că
s-a rătăcit şi că se spânzură dacă el se mai duce la biserică. Băiatul a
făcut voia tatălui său şi s-a apucat de relele de mai înainte.
Să nu ne mai mirăm, deci, de ce-i bat copiii pe părinţi; să nu
ne mai mirăm de ce le fac fel de fel de necazuri. Ce merită acest tată?
Nu e un ucigaş de copil? Iată de ce ajung copiii în blestem dumnezeiesc!
Din cauza acestor părinţi întunecaţi, orbi şi rătăciţi. Copiii care vin
la biserică şi învaţă credinţa adevărată nu ajung în puşcării, nu fac
violuri, nu ajung bolnavi şi prăpădiţi. Sunt fericiţi, au mulţumire
sufletească şi aduc părinţilor lor numai bucurii.
Dar iată, fraţi creştini, de unde pleacă răutăţile. Iată care
sunt autorii răului, la copii şi la tineret. Să nu vă înşelaţi, căci nu
vă spunem din capul nostru. Citiţi cărţile bisericii şi vedeţi cum au
trăit adevăraţii creştini ai Bisericii Ortodoxe.
Soră şi frate creştin, dacă vrei să-ţi mântuieşti sufletul, nu
asculta de gura lumii; ai apucat pe calea mântuirii, mergi cu
îndrăzneală şi cu fruntea sus pe această cale sfântă pe care au mers
apostolii, martirii şi mucenicii, moşii şi strămoşii noştri. Pe aceştia
îi fericeşte Mântuitorul când zice: Fericiţi veţi fi când vă vor ocărî
şi vă vor prigoni şi vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră,
minţind pentru Mine!"
Auziţi, când trebuie să ne bucurăm; când suntem ocărâţi şi
prigoniţi, căci atunci îndatorăm pe Dumnezeu să ne plătească, pentru că
suferim şi noi cum a suferit El. N-ascultaţi de gura lumii. Ascultând de
gura lumii, omul din istorioara de mai sus şi-a pierdut măgarul.
Ascultând de gura lumii şi făcând poftele ei, noi ne pierdem sufletul şi
trupul. Valoarea unui om se măsoară după voinţa lui. Voinţa este făcută
de Dumnezeu pentru bine, dar omul nu ia aminte.
Luminarea voinţei noastre se face prin studierea şi cunoaşterea
mai bine a datoriilor noastre creştineşti. Întărirea voinţei se capătă
prin practicarea virtuţilor, a faptelor bune. Cei care cedează patimilor
îşi pierd libertatea, devin nişte sclavi ai patimilor, lipsiţi de curaj
şi răbdare. De aceea, Mântuitorul ne recomandă multă răbdare şi spune:
"Întru răbdarea voastră vă veţi mântui sufletele voastre."
Fără răbdare nu s-a mântuit nimeni. Când ne gândim la mulţimea
martirilor, vedem că toţi au trecut în veşnicie prin răbdare. De aceea,
să ne rugăm şi noi lui Dumnezeu să ne întărească în răbdare, în smerenie
şi ascultare de dreapta credinţă. Iată, lepădarea de credinţă e gata.
Cartea sfântă spune că imediat după lepădare spune sfârşitul.
Să luăm aminte, aşadar, că zadarnic e tot ce am făcut până
acum, dacă ne lepădăm de credinţă. Nu trebuie să facem o lepădare ca a
Sf. Ap. Petru; e de ajuns să spui sau să scrii că nu eşti creştin sau nu
mergi la biserică, şi te-ai ars pentru totdeauna. Aşa spune
Mântuitorul: Cine se leapădă de Mine înaintea oamenilor şi Eu mă voi
lepăda de el înaintea Tatălui Meu!". Examenul acesta se apropie. Să
rugăm pe Dumnezeu cu lacrimi, cu metanii şi cu căinţă tare ca să-l
trecem cu bine.
Rugăciune
Doamne, Dumnezeul minunilor, Cel ce ai luminat ochii orbilor şi
ai făcut să vadă marea Ta iubire de oameni; deschide şi ochii
sufletelor noastre ca să putem vedea adevărul învăţăturilor Tale. Cel ce
ai deschis gura mutului şi ai alungat demonul din el, deschide şi
gurile noastre, spre slava numelui Tău, ca şi noi să-ţi mulţumim, să-ţi
cântăm şi să Te preaslăvim, să Te mărturisim înaintea oamenilor pe Tine,
Stăpânul şi Împăratul nostru al creştinilor.
Alungă demonii de la zidirea mâinilor Tale, Doamne, şi nu-i
lăsa să ne facă să clevetim, să bârfim, să judecăm pe aproapele nostru.
Pune, Doamne, pază gurii noastre şi uşă de îngrădire împrejurul buzelor
noastre.
Amin.
|