Tăierea împrejur a Domnului Nostru Iisus Hristos
Sfântul Vasile cel Mare
Anul nou
Întrucât timpul nu ne permite să cuprindem în
meditaţia noastră toate cele trei aspecte ale sărbătorii de azi, ne vom
limita reflecţiile doar asupra Tăierii împrejur a Domnului nostru Iisus Hristos şi asupra începutului Anului nou civil, urmând ca despre Sfântul
Vasile cel Mare – întemeietorul marelui ordin monahal răsăritean care
îi poartă numele – să se vorbească la 30 ianuarie, când va fi sărbătorit
din nou, împreună cu ceilalţi doi mari Sfinţi Părinţi răsăriteni:
Grigore Teologul şi Ioan Gură de Aur.
I. În Cartea Facerii, XVII 12 şi 14, Dumnezeu îi
porunceşte lui Avraam: “În neamul vostru, tot pruncul de parte
bărbătească să fie tăiat împrejur a opta zi (…). Iar cel de parte
bărbătească, netăiat împrejur, care nu se va tăia împrejur, în ziua a
opta, sufletul acela, se va stârpi din poporul Meu, căci a călcat
legământul Meu.”
În virtutea acestui legământ încheiat de Dumnezeu cu
Avraam, acesta şi poporul evreu ce se va naşte din el trebuia să-I
rămână credincios lui Dumnezeu, păzindu-I poruncile; în schimb, Dumnezeu
îi va asigura, lui şi poporului, asistenţa şi ocrotirea Sa deosebită,
precum şi stăpânirea asupra Canaanului. Ca semn al acestei alianţe,
Dumnezeu a instituit Tăierea împrejur, care cum ştim este prototipul,
prefigurarea Sfântului Botez, din Legea Nouă, Taina prin care noul
născut intră în rândul poporului ales, în Biserica lui Hristos.
Iisus Hristos, fiind Fiul lui Dumnezeu,
consubstanţial, de o fiinţă cu Tatăl, nu avea nevoie să Se taie
împrejur, dar ca om, născut în sânul poporului ales, S-a conformat
legii, primind acest ceremonial sacru. Şi a făcut-o cu un întreit scop:
să arate coreligionarilor Săi, încă din primele zile ale vieţii Sale
pământeşti, că nu a venit să strice legea, ci ca s-o împlinească; să
inaugureze, prin această primă vărsare de sânge, în mod anticipat,
jertfa mântuirii noastre din păcat, şi să ni Se ofere pildă de smerenie
prin supunerea la lege, evitând astfel sminteala pe care ar fi
pricinuit-o prin nesupunere.
Odată cu ceremonialul Tăierii împrejur, Fiul lui
Dumnezeu îşi primeşte numele de Isus, comunicat de îngerul Gavriil
Mariei, la Buna-Vestire, nume care, cum ştim, înseamnă Eliberator,
Mântuitor, prin harul şi puterea căruia trăim, credem, sperăm, iubim şi
ne mântuim.
Iată un prim motiv pentru care ne bucurăm în această zi.
II. Dar, azi, ne mai bucurăm şi pentru că Dumnezeu
ne-a învrednicit să păşim într-un nou an, har deosebit, care însă
comportă pentru fiecare o mare răspundere: aceea de a întrebuinţa timpul
ce ne stă în faţă în scopul de a repara trecutul cu greşelile şi
păcatele lui, prin trăirea în spirit de penitenţă şi rugăciune,
înnoindu-ne astfel sufleteşte prin eliminarea păcatului şi însuşirea
virtuţilor copilului Isus, pentru a creşte mereu spiritualiceşte în El
şi prin El, urmându-L în viaţa de fiecare zi.
Dar, oare, bilanţul spiritual cu care am încheiat
examenul de conştiinţă, pe care presupun că fiecare l-am făcut la
cumpăna dintre anul ce a trecut şi cel în care am intrat, îmi dă dreptul
să sper că , după atâtea infidelităţi, Dumnezeu mă va mai răbda încă un
an?
La Sfântul evanghelist Luca, Iisus Se adresează
evreilor cu următoarea parabolă: “Cineva avea un smochin în via sa şi a
venit să caute rod şi nu a aflat. Şi a zis către îngrijitorul viei:
«Iată, trei ani sunt de când vin căutând rod în smochinul acesta şi nu
aflu. Taie-l, pentru ce mai şi cuprinde pământul?» Iar acesta,
răspunzându-i i-a zis: «Doamne, lasă-l şi în acest an, până îl voi săpa
şi voi pune gunoi, doar va face rod, iar de nu, îl vei tăia în anul care
vine»” (Luca XIII,6-9).
Stăpânul viei din această parabolă este Dumnezeu,
via este neamul omenesc, smochinul este poporul evreu ales de Dumnezeu
ca să se împărtăşească primul din roadele mântuirii de pe Cruce, iar
îngrijitorul viei este Iisus Hristos, Care S-a ostenit mai mult de trei
ani, vestind Evanghelia mântuirii în mijlocul lui, fără ca acesta să-I
aducă lui Dumnezeu roadele aşteptate, adică fără să primească şi urmeze
Cuvântul lui Iisus.
În această pildă, nu ne regăsim, oare, şi noi, unul
fiecare? Nu trei ani de-a rândul, ci, poate, o viaţă, Dumnezeu ne-a
răbdat, aşteptând an de an să-i aducem roadele cuvenite potrivit
îngrijirii deosebite ce ne-a acordat-o Îngrijitorul Divin al viei, Isus
Domnul. Şi, de atâtea ori, văzând neordinea noastră, nepăsarea şi
neconlucrarea cu harurile Sale, oferite prin Fiul Său, era hotărât să ne
taie firul vieţii: “Taie-l, pentru ce mai şi cuprinde pământul?” Isus
însă, arătându-I Tatălui rănile suferite pentru noi, L-a rugat: “Doamne,
mai lasă-l şi în acest an, doar va aduce rod, iar de nu, îl vei tăia în
anul care vine.” Şi Tatăl, în mila Sa, ne-a acordat mereu câte un an,
mereu noi termene.
Şi, acum, după atâtea infidelităţi, nu ne simţim
constrânşi să ne întrebăm: Oare îmi va acorda Dumnezeu încă un an de
probă, ori ca mâine voi fi tăiat, ca un smochin sterp, şi aruncat în
foc? Şi în ce foc? Ce voi face dacă în clipa când nu gândesc voi fi
chemat din lumea timpului în lumea Veşniciei prin cuvinte ce îngheaţă
bătăile inimii: “Mergi de la Mine, blestematule (…)!” Atunci zadarnic
voi implora păsuire ori milă: “Doamne, mai lasă-mă numai o clipă, să
repar ce am stricat.” Sentinţa va fi definitivă, inapelabilă şi pentru o
veşnicie.
O, iubiţilor, cât de puţin ne gândim că într-o clipă
ne putem pierde veşnicia şi cât de preţios este timpul! Nu greşesc dacă
afirm că timpul valorează cât veşnicia. Într-o clipă de căinţă
desăvârşită, Dismas, tâlharul de-a dreapta lui Iisus a primit cerul din
mâna lui Iisus: “Astăzi vei fi cu Mine în rai”, îi spune Isus. Ba putem
zice, chiar, că timpul, sub aspectul mântuirii, valorează cât Dumnezeu,
deoarece, într-o clipă bine folosită, îl putem dobândi pe Dumnezeu.
Fiecare clipă poartă pe aripile ei un har, o lumină divină care, după
cum conlucrăm cu ea, ne sfinţeşte sau ne pierde. Acel har divin va fi la
judecata particulară ori avocatul nostru, ori acuzatorul nostru. În
acea zi, vom fi traşi la răspundere pentru atâtea ocazii cu posibilităţi
de sfinţire zădărnicite de nepăsarea sau neglijenţa de o clipă. Un gând
bun respins poate avea drept consecinţă un iad, precum unul primit şi
fructificat poate aduce cerul.
Iată de ce trebuie să trăim fiecare moment în aşa
fel încât să fim gata pentru marea întâlnire cu Dumnezeu, Părintele,
Mântuitorul, dar şi Judecătorul nostru şi împlinirea fericirii noastre.
“Am totdeauna valiza pregătită. Sunt gata de plecare”, spunea în
jurnalul său spiritual “il papa buono” (papa cel bun), cum era
supranumit Ioan al XXIII-lea, de pie amintire.
În acest scop, vom răscumpăra timpul pierdut în
păcat – în neglijenţă, omisiuni, căderi mai mici sau mai mari -, ne vom
dezbrăca, prin penitenţă şi spovedanie, de omul cel vechi şi ne vom
îmbrăca în virtuţile omului nou, în Hristos, spre a trăi în permanentă
comuniune cu Tatăl ceresc. “Să lepădaţi chipul vieţuirii de mai înainte
al omului vechi care se strică prin poftele cele ademenitoare”, ne
îndeamnă Apostolul neamurilor, “şi vă înnoiţi cu spiritul cugetului
vostru, îmbrăcându-vă în omul cel nou, făcut după chipul lui Dumnezeu,
întru dreptate şi sfinţenia adevărului” (Efeseni IV,22). Acest adevărat
om nou – nu acel fals om nou comunist – să-l zidim unul fiecare în noi
înşine, în iubire de adevăr, de dreptate, de bunătate, de dăruire de
sine. Numai astfel va dispare minciuna, fariseismul, ura, corupţia, din
această societate bolnavă de necredinţă, dezorientată şi lipsită de
speranţă. Numai înnoindu-ne astfel noi înşine vom putea deveni factori
de reînnoire sufletească şi pentru alţii: părinţii pentru copii,
dascălii pentru elevi, conducătorii de instituţii şi uzine pentru
subalterni, şefii de stat pentru popor, căci reînvierea morală a
omenirii pleacă de la fiecare din noi.
De Anul nou, toată lumea îşi face urări de fericire;
toţi îşi doresc sieşi, precum şi prietenilor şi cunoscuţilor, un an mai
bun, mai prosper, cu mai multe împliniri decât anul încheiat. Dar
fericirea nu este în afara noastră, ci în noi. “Împărăţia cerurilor este
în voi”, ne-o spune Iisus. În pacea cu Dumnezeu, cu aproapele şi cu noi
înşine. Dacă noi înşine nu ne pregătim fericirea, aşa cum spuneam mai
sus, atunci, chiar dacă milioane de oameni ne-ar face urări de fericire,
toate acestea nu ne vor ajuta la nimic şi vor rămâne doar vorbe goale.
Iată de ce, din pragul acestui nou an, vă doresc şi
vă doreşte Biserica, fiecăruia dintre dumneavoastră, cât şi celor dragi,
să realizaţi în fiinţa dumneavoastră, prin trăirea de fiecare zi, omul
cu adevărat nou, născut prin har din Hristos; El să vă conducă
gândurile, preocupările, conversaţiile, faptele, întreg comportamentul,
ca să devenim adevăraţi lampadofori, purtători ai luminii lui Hristos în
lume, spre a pregăti ziua în care să domnească “pacea lui Hristos în
Împărăţia lui Hristos”. Doamne, eu sunt smochinul neroditor. Anul ce-mi
stă în faţă este, poate, pentru mine, anul de probă, ultimul pe care
mila Ta nemărginită mi-l mai acordă, ca în el să-Ţi aduc roadele pe care
atâţia ani de-a rândul le-ai căutat zadarnic în viaţa mea. Te rog, nu
îngădui să-Ţi resping şi de data aceasta harurile, ci fă-mă să conlucrez
cu ele, cu fidelitate, folosind bine fiecare clipă, ca măcar în acest
an să nu Te dezamăgesc, ci să devin smochin roditor, ca Tu, numai Tu, să
fii slăvit în viaţa mea, spre mântuirea şi fericirea mea.
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu